Author Topic: Kysymys bodarit ym. asiantuntijat  (Read 1005 times)

tiikerityttö

• New Face
  • *
Kysymys bodarit ym. asiantuntijat
« on: January 14, 2008, 00:44:18 am »
Heipsan! :shimmy

Toivon, että joku asiantuntija voisi vastata minulle. Itseopiskelen asiaa vasta alku taipaleella ja minun olisi tarkoitus laihduttaa painostani rasvaa ja säilyttää lihasmassa. En siis halua laihtua ns. laihaksi ''läskiksi'' lainaten Kutri: Katri Mannisen sanomaa.
Olen tässä jonkin aikaa tutkinut netissä eri sivustoja käsitellen rasvaprosenttia, rasvanpolttoa ja laihdutusta. Sen verran olen saanut selville, että proteiinia pitäisi syödä kun treenaa kuntosalilla ja ei saisi laihduttaa liian nopeasti, jotta lihasta ei katoaisi. Korjatkaa toki, jos jotain kirjoitan asiasta pieleen. Lisää rasvan poltto vinkkejä olisi tarpeen myös. apua

Asia, johon haluan erityisesti myös saada selvyyden on, että pitääkö paikkaansa:

Tämä seuraava siis esimerkki:

nainen 1.
pituus:170cm
rasvaprosentti:30
paino: 70kg

nainen 2.
pituus:170cm
rasvaprosentti:30
paino: 85kg

Onko mahdollista, että vaikka painoero on noin suuri niin he näyttävät silti saman kokoisilta ja käyttävät saman kokoisia vaatteita, koska heillä on yhtä suuri rasvaprosentti? Tämä mietityttää minua siksi, että olen huomannut omien mittojeni olleen lähes samat nykyään (vyötärö,lantio,reisi jne) kuin muutama vuosi sitten ollessani painoltani huomattavasti kevyempi. En halua omaa painoani kertoa, koska se liian suuri vielä, mutta voiko tämä selittyä teoriassa tällä rasvaprosentilla? Pahoittelen jos tämä kysymys kuulostaa hullulta, mutta kuten sanoin olen vasta aloittelija tämän asian oppimisessa.

Vastauksia odotellen

Tiikerityttö

Lisäys: myöhemmin laskettuna: siis nainen nro 2:lla on kylläkin mun mielestä enemmän painoa, saman verran rasvaa ( tai siis itseasiassa 5kg enemmän rasvaa) ja enemmän lihasta.

siis nainen 2. on ihan pikkuisen vaan pulleempi kuin nainen 1. (5 rasvakilon verran)

saa kommentoida,menee tässä yöllä jo sekaisin laskuissa :1crazy:

IlkkaV

• Guest
Re: Kysymys bodarit ym. asiantuntijat
« Reply #1 on: January 14, 2008, 00:52:04 am »
syö proteiinia ja vihanneksia monta kertaa päivässä ja juo vettä. liikunta aiheuttaa sen, että paino lähtee enemmän nimenomaan rasvasta.

nainen numero 2:lla on enemmän painoa enemmän rasvaa ja enemmän lihasta, joten on selvästi mahdotonta, että hän on saman kokoinen.

tiikerityttö

• New Face
  • *
« Reply #2 on: January 14, 2008, 01:05:14 am »
Kiitos vastauksesta!

Mikäköhän sitten selittäisi sen, että minulla ihan oikeasti oli ennen huomattavasti kevyempänä lähes samat ( vain parin cm erot) mitat kuin nyt huomattavasti painavampana? Vanhat mitat on tallessa parerilla! Tämän asian huomatessani rupesin juuri ottamaan selvää rasvaprosentti asiasta. :shrug apua Olen kokenut seuraavaa: laihtuu kymmeniä kiloja (tulos alipaino) ja taas lihoo kymmeniä kiloja (tulos ylipaino): siis MBI mukaan. sanon tämän, jospa tämä jotenkin voisi vaikuttaa asiaan. Jokatapauksessa pyrin päästä takaisin entisiin mittoihini, jotka olivat: 95-65-90 + reisi noin 50 :party ja rasvaprossa: n. 22 ois jees. ennen en ole sitä mitannut, joten en tarkkaan osaa sanoa olisiko tämä sopiva prossa.

Tipsukka

• Full Member
« Reply #3 on: January 14, 2008, 01:27:39 am »
Onko sulla ollu ongelmia turvotuksen suhteen aiemmin? Ja mitä sä haluat tietää treenaamisesta ja ravinnosta?
Pääsääntönähän on se, ett kulutat enemmän ku syöt.
Siis perusjuttuhan on se, ett syöt useasti ja monipuolisesti. Paljon protskua, vähän hiilareita.
Säännölliset ruoka-ajat ja pitää muista juoda paljon nestettä.
Jos sä treenaat salilla, niin sun on hyvä käyttää palautumisjuomia, joissa paljon protskua, glutamiinia , aminohappoa ja kreatiinia.
Ja mieluummin laihduttaa maltilla=pitempiaikainen tulos.
Mä oon ite sortunu rasvanpolttokapseleihin  :D ja mun mielestä niistä on hyötyä treenin kanssa.
Ja pelkkä salitreeni tekis susta helposti kankean, joten aerobinen treeni kerran viikossa auttaa siihen .
Ja tehostaa rasvanpolttoa myöskin(kokemusta on).
Ja venyttely on kaiken a ja o.
Mä kerron mielelläni lisää, jos kiinnostaa. Ja jos jotain en tiedä, niin Bodylehtiä löytyy useamman vuoden ajalta.

Tipsukka

• Full Member
« Reply #4 on: January 14, 2008, 01:29:23 am »
Niin ja älä usko MBI-lukemiin  peukkualas Luota peiliin . Se kertoo sulle kaikkista parhaiten et missä mennään.

IlkkaV

• Guest
« Reply #5 on: January 14, 2008, 01:48:10 am »
noi aminohapot alkaa olemaan jo aika säätämistä. leusiini on yksi aminohappo, jonka väitetään vissiin säilyttävän lihaksia dietillä. toisaalta noita kaikkia aminohappoja on siinä proteiinissa, kun sitä syö. jotain väitteitä on kuitenin myös siis sen suhteen, että yksittäisillä aminohapoilla erikseen otettuna olisi jotain vaikutuksia esim. kasvuhormoniin ynnä muuhun. mutta ne pitää tosiaan vissiin sitten ottaa erikseen muista proteiineista. tärkeimmät lisäravinteet on kalaöljykapselit ja monivitamiini. aminohapot ja rasvanpolttokapselit on sitten paljon turhempia. :)

ei kannata treenata liian pitkäkestoisesti. korkeintaan tunnin aerobisia lenkkejä. kasvuhormonivaikutusta jos haluaa, niin pitkäkestoinen kevyt aerobinen ei tule silloin kysymykseen vaan joku lyhyt ja kova/raskas harjoitus.

venyttelyn hyödyllisyydestä en ole vakuuttunut, mutta harjoitteluni onkin ollut kestävyyspainoitteista.

tiikerityttö

• New Face
  • *
« Reply #6 on: January 14, 2008, 02:13:03 am »
Kiitti viestistä!

Tuohon turvotukseen en osaa vastata muuta kuin, että jopa ollessani noissa tavoite mitoissa, mulla kumminkaan ei pömppö alavatsa mennyt pois,vaikka BMI oli alimmillaan vaan 18,5. Olisiko sitten kyse ollut turvotuksesta? Enään en halua alipainoiseksi, vaan haluan saavuttaa tavoite mitat painoindeksillä n.20-22. Sen vuoksi liikunta asiaa pohdin kovasti. Siis pitää kiinteytyä ja pudottaa rasvapainoa ja pitää lihakset. Tällä hetkellä olen ylipainoinen sekä BMI että peilin mukaan, joten pudotettavaa on sekä paino luvussa että rasvaprosentissa. Lihasmassaa mulla on kuntosalin mukaan 55 kiloa painosta nykyään:kuntosalin mittaama:onko tuo 28-vuotiaalle 170cm pitkälle naiselle sopiva? Rasvaprosenttini on kumminkin suuri, ei edes viitsi sanoa lukua :1crazy: Vettä olen juonut 8 lasia päivässä, koska tiedän sen kiihdyttävän aineenvaihduntaa. Laihdutan tällä hetkellä laskien painonvartijoiden pisteitä ja olen laihtunut nyt n. 4kg 2 viikossa: Hope so rasvaa laihtunut. Olen syönyt nyt siis kokonaisuudessa painonvartijoiden pisteiden mukaan ja yhdistänyt tähän samaan atkins:ia eli vähentänyt hiilihydraatteja ja lisännyt proteiinia, niin että syön kokoajan kumminkin vähemmän kuin kulutan. Olen myös lisännyt kasviksia ja hedelmiä. Mulle on tehty saliohjelma: 15min stepperiä tai juoksumattoa, 2 laitetta vatsalihaksia, 2 laitetta jalkalihaksia ,  3 laitetta käsilihaksia: en nyt muista noiden laitteiden nimiä (pitää tarkistaa salilla), mutta eri lihasosia harjottavat aina jokainen. Sen lisäksi olen ollut fitball tunnilla, total, core. Miltä tämä ohjelma kuulostaa minun tavoitetta ajatellen, vai olisiko ohjelman tsekkauksen aika? Kuinka monta kertaa viikossa minun  olisi hyvä käydä salilla, jotta rasva palaisi tehokkaasti, ottaen huomioon että olen vielä ylipainoinen? Muitakin vinkkejä otan innolla vastaan! Nuo mainitsemasi rasvanpolttokapselit tms. ois kai ihan kokeilemisen arvoinen juttu: mistä ostit ja minkä merkkisiä?

Jarde

• ELITE MEMBER
« Reply #7 on: January 14, 2008, 02:43:30 am »
Voihan se pömpötys tietysti johtua turvotuksesta mut usein turvotukseen liittyy myös muita vatsavaivoja kuten ilmavaivat, alavatsalihakset on usein sellaset jotka ovat vähemmän treenattu mut ovat tärkeä osa treenaamista et koko vatsanseutu näyttää tasaiselta ja littanalta.
Ilmeisesti on ollu aiemmin sitä sahaavaa laihutus lihotus laihdutus jaksoja, tärkeintä onkin löytää sopivat treeni ja ruokavaliot jolla paino pysyy sopivassa lukemassa jatkossakin tai jos painoa tulee lisää se on pelkkää lihasta.
Mitään nopeaa laihdusta en suosittele, aluksi saattaa tietysti lähtä useampi kilo mut pidemmällä tähtäimellä sopivalla treenimäärällä kohtuu painonpudotusta kuukaudessa.
Mitä enemmän aerobista liikkumista sen parempi ja sykkeet sopivalle tasolle et tulee hiki ja uiminen on hyvä vaihtoehto.

tiikerityttö

• New Face
  • *
« Reply #8 on: January 14, 2008, 04:22:21 am »
Kun tässä en unta edes saa kun pohdin tätä asiaa niin kirjoitan vielä. Sanon, että taatusti:

Ihminen joka:
painaa: 65kg
rasvaprosentti: 20 (Lihaspaino: 52kg ja rasvapaino: 13kg)  jippii!!!Laskelmieni mukaan mulla vois olla mahis päästä tähän oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla!!! jippii

näyttää paljon hoikemmalta ja timmimmältä kuin

Ihminen joka:
painaa:65kg
rasvaprosentti:30 ( Lihaspaino: 45kg ja rasvapaino 20kg)

Mun lihasmassa kun on tänäpäivänä 55kg kuulemma

ja kun

ennen painoin laihimpana vaan 53,5kg, niin pakko mun lihasmassan on ollut ennen olla pienempi kuin 55kg jo tosta päätellen (arvio, koska en tajunnut mitata % ollessani 53,5kg) kun en mä mikään täysin rasvaton nainen ole voinut mitenkään olla ja hengissä!!!

siispä mun arvio ois et oisin ollut abaut seuraavaa, koska ainoa koko kropan pömppö oli alavatsa:

paino: 53,5kg
Rasvaprosentti: 15 (Lihaspaino 45kg ja rasvapaino: 8,5kg)

Herää vaan kysymys, että: mistä kummasta mukamas hankin 10kg lihasta tuosta pisteestä, kun suunnilleen ainoa liikunta oli tuolloin koiran kanssa päivittäinen lenkki?!? :1shock:

:1shock: :1crazy: :1shock: :1crazy: :1shock:

mutta nyt tonne :dream eli nukkumaan....