Author Topic: Limonadit tappavat?  (Read 1501 times)

Julkkikset Team

• Administrator
  • Readers are plentiful; thinkers are rare.
Limonadit tappavat?
« on: July 25, 2007, 04:07:26 am »

Mitä mieltä olette seuraavasta artikkelista?

IlkkaV

• Guest
Re: Limonadit tappavat?
« Reply #1 on: July 25, 2007, 05:40:50 am »
sokeri tappaa. niinhän tuossa ainoastaan sanotaan. eli ei mitään uutta.

väite, että light-limut muuttaisi ruokatottumuksia epäterveelliseen suuntaan ei ainakaan pidä paikkaansa itseni kohdalla. eli sanoisin, että nimenomaan kyse on siitä, että light-limuja usein juo henkilö, jonka ruokatottumukset kusee joka tapauksessa.

itse olen makeutusaine-friikki. sukraloosia, aspartaamia+asesulfaami K:ta, sokerialkoholeja ja viimeaikoina myös steviaa kuluu paljon.

aspartaamilla saattaa ilmeisesti olla heikko karsinogeeninen vaikutus, mutta itse en ainakaan siitä ole kovin huolissani. toki esim. sukraloosi on mielestäni täysin korvaava, jos aspartaamia ei halua syödä. tuo steviahan on täysin luonnontuote, joka on laajassa käytössä japanissa käsittääkseni.

IlkkaV

• Guest
« Reply #2 on: July 25, 2007, 07:24:52 am »
Pikkusisko oli vaihto-oppilaana Michiganissa vähän aikaa. Aika järkyttävää juttua kertoi siitä, minkälaisia määriä jotkut jenkkimaalaisjuntit saattaa noita sokerilitkuja juoda päivittäin. surullista. sokerilimupulloihin pitäisi laittaa samanlaiset varoitusetiketit kun on tupakka-askeissa ja joku haittavero kanssa. 

Julkkikset Team

• Administrator
  • Readers are plentiful; thinkers are rare.
« Reply #3 on: July 25, 2007, 13:29:00 pm »
tuo steviahan on täysin luonnontuote, joka on laajassa käytössä japanissa käsittääkseni.

Mistä sitä saa Suomessa ja millä brändillä myydään?

IlkkaV

• Guest
« Reply #4 on: July 25, 2007, 14:13:38 pm »
Mistä sitä saa Suomessa ja millä brändillä myydään?

en oo nähnyt missään myytävänä suomessa. netistä saa tilaamalla kotiovelle ja dollarin kurssi on alhainen. tilaan suuren osan vitamiineista ja muista myös ulkomailta. joissain kamoissa on suomessa aivan ryöstöhinnat ja monia hyviä tuotteita ei edes saa kuten juuri esim. näitä makeutusaineita aspartaamia+asesulfaamia lukuunottamatta.

Jarde

• ELITE MEMBER
« Reply #5 on: July 25, 2007, 14:23:15 pm »
Diabetes riski kasvaa kun juo light limuja paljon, tiedä sitte onko ruuminrakenteella eroja mut ainakin lihavemmat on normaalisti suuremmassa riskiryhmässä, tosin sairastuttuaan laihtuvat kyllä jopa kymmeniä kiloja.

IlkkaV

• Guest
« Reply #6 on: July 25, 2007, 14:26:14 pm »
Diabetes riski kasvaa kun juo light limuja paljon,

eikä kasva. korkeintaan ruoansulatus kärsii suuresta määrästä hapanta limpparia. ja hampaat myös voi ottaa haposta vähän osumaa kuten on sitrushedelmiä syödessäkin.

sopii yrittää lihoa light-limpparia juomalla.  ;D

mä vaihdoin kuitenkin light-kokiksen keinomakeutettuun vihreeseen teehen ja minttuteehen maidon kanssa, kun toi light-kokiksen kittaus saavutti turhan suuret mittasuhteet. nyt tulee juotua silloin tällöin.

Jarde

• ELITE MEMBER
« Reply #7 on: July 25, 2007, 14:42:14 pm »
No niin olin jossain uutisessa lukevinani et myös light limut aiheuttaa mut voi olla et näin harhoja tosin uusia tutkimuksia tehdään kaiken aikaa.

IlkkaV

• Guest
« Reply #8 on: July 25, 2007, 14:48:27 pm »
vaikea käsittää, mikä voisi olla mekanismi, jolla sokeriton juoma aiheuttaa insuliiniresistenssiä. kyse voi siis olla ainoastaan siitä, että light-limu muuttaisi ruokailutottumuksia kuten tuossa ekassa viestissä spekuloitiin.

Sagio

• THE MASTER OF BEAUTY
« Reply #9 on: July 26, 2007, 11:38:55 am »
Olen kuullut väitteen, että light-limuissa on todellisuudessa paljon enemmän hiilihydraatteja kuin mitä tuoteselosteet antavat ymmärtää. Mutta luulisi, että tämä olisi tullut testeissä ilmi. Itse en käytä keinotekoisia makeutusaineita ollenkaan. Jos ei muuta, niin niiden turvottava vaikutus on aivan kiistaton. En tiedä mihin perustuu.

IlkkaV

• Guest
« Reply #10 on: July 26, 2007, 12:01:18 pm »
mitä ne turvottaa? miten niin kiistaton? päteekö kaikkiin makeutusaineisiin vai vain joihinkin? oon sitten vissiin turvonnut...

ei niissä kyllä voi paljon hiilihydraatteja olla. kyllä tämä olisi tullut ilmi ihan omassa käytössänikin. eli jos mukaan olisi salaa lisätty oikeaa sokeria tms. tällöin sen kyllä huomaisi jo maustakin.

light-limuista ja makeutusaineista liikkuu aivan käsittämättömiä väitteitä.

entä turvottaako esim. ksylitoli? sitä käytän ihan vaan hampaiden takia ja hammastahnassakin.

Jarde

• ELITE MEMBER
« Reply #11 on: July 26, 2007, 13:25:22 pm »
"Myös ksylitoli ja monet keinotekoiset makeutusaineet ärsyttävät suolta, joten ne on syytä jättää pois, jos oireita ilmenee."

"Vastaanotolle tuli kerran nuori nainen, joka ihmetteli, mistä hänen vaivansa johtuvat. Keskustelun jälkeen kävi ilmi, että hän syö jatkuvasti ksylitolipurukumia. Ksylitoli yhdistettynä jatkuvaan ilman nielemiseen saattaa aiheuttaa suolisto-ongelmia."

Eli tuskin ksylitolihammastahnat sentään aiheuttaa turvotusta ellei sitte syö sitä tahnaa.  ;D

IlkkaV

• Guest
« Reply #12 on: July 26, 2007, 13:47:07 pm »
sokerialkoholien laksatiivinen vaikutus on kyllä huomattu. erityisesti maltitoli on aika järkkyä kamaa tuossa suhteessa. ilmavaivat ei kuitenkaan aiheuta turvotusta kai?

Jarde

• ELITE MEMBER
« Reply #13 on: July 26, 2007, 14:34:11 pm »
Jos on ilmavaivoja on todella usein myös jonkinlasteista turvotusta koska se ilma on yksi turvotuksen aiheuttajista.

IlkkaV

• Guest
« Reply #14 on: July 26, 2007, 14:37:07 pm »
tuon takia en oikeestaan tuota kamaa voi syödäkään.