siis kyllä kansalaisuutta haettaessa kerrotaan hakijalle kuinka kaun prosessi kestää!! Samä tieto selviää kaikista niistä virallisista hakemus papereista jotka hakemusta jättäessä tarkistetaan sekä maksetaan 450 € ( summa väärin, muistaakseni 400-500)Tuota summaa ei saa takaisin vaikka hakemus hylättäisiin. mun on pakko sanoa että en ymmärrä miten joku oikeesti voi luulla saavansa kansalaisuuden hetkessä. Prosessi on kaikkialla pitkä. Meillä on perhekohtaista kokemusta tästä kansalaisuus asiasta ihan parilta viime vuodelta ja kyllä kaikki on hyvin selkeästi ilmoitettu ja kerrottu.
Jos tämä Alisa ei puhu tarpeeksi hyvää suomea, ei hän olisi läpäissyt edes kielikoetta joten hakemusta olisi silloin edes turha jättää. Mun mielestä Suomessa kansalaisuuden saa yllättävän nopeasti hakemuksen jätöstä. Eli saman vuoden aikana.
Luulen että tässä on ollut kysessä jonkiasteinen epätietoisuus tai halu ymmärtää sitä että MS kisoihin voi osallistua vain suomen kansalainen ei henkilö joka on viime viikolla jättänyt kansalaisuus hakemuksen.
mitä virkailijan olisi tullut sanoa Alisalle? eihän hän voi muuta sanoa kuin että on eikä tarvirtse tehdä muuta, jos hakemus on asiallisesti täytetty. Eihän minkään valtion virkailija päätä saako hakija kansalaisuuden vai no.