Author Topic: Rasismi  (Read 7338 times)

giselle

• Full Member
Re: Rasismi
« Reply #15 on: July 11, 2005, 18:28:16 pm »
Minun mieheni on todella rasistinen, mutta vain ihan tiettyjä ryhmiä kohtaan. Välillä se on TODELLA rasittavaa ja ärsyttää minua suunnattomasti. Itse olen seurustellut länsi-afrikkalaisen kanssa...tosin hän oli katolinen eli ihan eri maailmasta kuin esim. somalit.  Tapaus oli salattava vanhemmiltani, jotka eivät olisi missään tapauksessa hyväksyneet juttua. Toisaalta olinhan vasta 16-vuotias...

Itse kävin yläasteen maahanmuuttajien vastaanottokoulussa jossa tosiaankin oppi vihaamaan ulkomaalaisia. Meitä he eivät yleensä häirinneet kuin ehdottelemalla sopimattomia ja käymällä päälle tyhjillä käytävillä tms. mutta suomalaisille miehille he eivät uskaltaneet mitään. Tappelivat sitten aasialaiset vastaan afrikkalaiset. Poliisit kävivät tutuiksi jne...monet afrikkalaiset tytötkin olivat todella väkivaltaisia meitä kohtaan.
Mutta toisaalta, sain myös kivoja kavereita Iranilaisista, turkkilaisista ja Taiwanilaisesta tytöstä...  :o

Mansen Miäs

• Guest
« Reply #16 on: July 11, 2005, 18:50:44 pm »
Musta hyvä esimerkki rasismista on se, kuinka Suomessa katsotaan sormien läpi kun neekeri Dennis Rodman vonkaa varattua Miss Suomea.
Miksei Dennisiä pistetty pyytämään anteeksi? Siksikö koska oli neekeri ja se olisi ollut silloin rasismia?
Mun mielestä tuossa tapauksessa ihonvärillä tuskin on merkitystä! Jos kyseessä olisi joku muu maailmankuulu urheilija, niin hyssyttely olisi varmaan samanlaista! :o

Julkkikset Team

• Administrator
  • Readers are plentiful; thinkers are rare.
« Reply #17 on: July 11, 2005, 18:57:33 pm »
"Varmaan" on yhtä hyvä perustelu kuin mullakin.

May

• Full Member
« Reply #18 on: July 12, 2005, 18:42:36 pm »
En ole rasistinen ulkomaalaisia kohtaan, mutta ennakkoluuloinen olen. Olenhan ennakkoluuloinen yleensä myös suomalaisia kohtaan, siis uusia tuttavuuksia. Tuo on muuten totta, että rasistiksi leimautumista pelätään niin paljon, että ulkomaalaisille saatetaan olla normaalia ystävällisempiä (yliystävällisiä). Tunnistan joskus tuon piirteen itsestänikin.

Ehkä joitain kohtaan ihminen on luonnollisesti ennakkoluuloisempi, jos jostain ryhmittymästä tai kansalaisuudesta on saanut kamalasti vain huonoja kokemuksia ja käsityksiä.

Tummien ihmisten kanssa on vain jutustellut, en tunne ketään. Usein, jos haluaa istua jossain penkillä hetken yksinään, odottaa jotain tai on kaverin kanssa lepäämässä, siihen on tullut jossain vaiheessa joku ulkomaalainen puhelemaan. Se on ihan OK, mutta minusta on todella loukkaavaa, jos kasvoista suoraan näkee, että haluaa nyt olla yksin, tyyppi ei ymmärrä lähteä. Jotkut eivät ymmärrä, vaikka kauniisti sanoisikin, vaan alkaavat jankkaamaan ja kyselemään, miksi. Jotenkin on kamalan vaikeaa olla epäkohtelias. Ehkä se on tämä kulttuuriero. Suomalaiset eivät koskaan tuppaudu noin vain seuraan.

kr

• Full Member
« Reply #19 on: July 13, 2005, 13:37:14 pm »
Hassuja nämä "en ole rasisti, mutta..." -kommentit. Minulla ei ole mitään yksittäistä kansallisuutta tai ihonväriä vastaan mitään. Jokaisesta ryhmästä löytyy niitä totaali-idiootteja. Maahanmuuttajissa niitä poikkeavasti käyttäytyviä on varmastikin prosentuaalisesti enemmän, koska töitä on Suomesta vaikeaa saada kielivaikeuksien, oleskelulupa-asioiden ja ennakkoluulojen takia, joten moni maahanmuuttaja on työttömänä. Myös suomalaisista työttömistä oletettavasti useampi on moniongelmainen kuin työssä käyvistä.

Mutta tässä keskustelussa ei tainut olla kyse maahanmuuttopolitiikasta, vaan rasismista. En minäkään pidä nykyistä maahanmuuttosysteemiä hyvänä, siinä on pahoja puutteita.

Jos minulla olisi lapsi, hän saisi ihan vapaasti seurustella minkä maalaisen tai näköisen ihmisen kanssa tahansa, kunhan ko. henkilön arvot ja maailmankatsomus (uskonto) vastaisivat perheemme arvoja. Olen sitä mieltä, että kaverit/ystävät voivat edustaa ihan erilaisia maailmankatsomuksia, se vain rikastuttaa elämää ja näkemyksiä. Sen sijaan seurustelusuhde ei kestä mielestäni liian suurta arvojen erilaisuutta. En henk. koht. usko, että suhde voi olla toimiva, jos mielipiteet seksuaalietiikasta, lasten kasvatuksesta ja tasa-arvosta ovat tyystin eri maailmoista. Tällaiset keskenään poikkevat mielipiteet voi olla suomalaisella ja ulkomaalaisella, mutta myös kahdella suomalaisella.

Hups, taisin eksyä aiheesta.
Potius sero quam numquam.

KuningasMidas

• Guest
« Reply #20 on: July 13, 2005, 14:30:38 pm »
Maahanmuuttajissa niitä poikkeavasti käyttäytyviä on varmastikin prosentuaalisesti enemmän, koska töitä on Suomesta vaikeaa saada kielivaikeuksien, oleskelulupa-asioiden ja ennakkoluulojen takia, joten moni maahanmuuttaja on työttömänä. Myös suomalaisista työttömistä oletettavasti useampi on moniongelmainen kuin työssä käyvistä.

Mulle ei ole koskaan mennyt toi perustelu läpi ei sitten ulkomaalasten eikä suomalaisten keskuudessa. Musta työttömyys ei voi olla selitys että ratkee ryyppään tai rupee rötöstelemään, koska ei Suomessa työtönkään joudu nälkäänsä varastamaan.
Tekosyynä sitä toki moni pitää, mutta se on itsepetosta.
 Olen itsekin kokenut työttömyyttä mutta ei ole tullut koskaan mieleenkään ruveta vaikka varastamaan mummoilta eläkerahoja!   >:(

kr

• Full Member
« Reply #21 on: July 13, 2005, 14:33:49 pm »
Mulle ei ole koskaan mennyt toi perustelu läpi ei sitten ulkomaalasten eikä suomalaisten keskuudessa. Musta työttömyys ei voi olla selitys että ratkee ryyppään tai rupee rötöstelemään, koska ei Suomessa työtönkään joudu nälkäänsä varastamaan.
Tekosyynä sitä toki moni pitää, mutta se on itsepetosta.
 Olen itsekin kokenut työttömyyttä mutta ei ole tullut koskaan mieleenkään ruveta vaikka varastamaan mummoilta eläkerahoja!   >:(

Ei mikään selitys tee rötöstelystä OIKEUTETTUA, mutta jotkin elämäntilanteet vain johtavat useammin sinne huonoille teille. Se ei ole oikein, mutta sellaista nyt ihan selkeästi tapahtuu.

KuningasMidas

• Guest
« Reply #22 on: July 13, 2005, 14:41:28 pm »
kr kyllä sulla on hyvä pointti...mulla on tapana vähän kärjistää, joten älä ota itseesi vaikka vaikkutti että teilaan kommenttisi, mutta se ei ollut tarkoitus [love]

Anna Hill

• V.I.P. MEMBER
« Reply #23 on: July 13, 2005, 14:43:59 pm »
luotan ennemmin länsimaisiin ihmisiin kuin muihin. Kaikki tämä perustuu omakohtaiseen kokemukseen

Samoilla linjoilla!  :-*
Dressing well is the best revenge!

kr

• Full Member
« Reply #24 on: July 13, 2005, 14:53:30 pm »
kr kyllä sulla on hyvä pointti...mulla on tapana vähän kärjistää, joten älä ota itseesi vaikka vaikkutti että teilaan kommenttisi, mutta se ei ollut tarkoitus [love]

Jos et ole vielä oppinut, niin minä en tosiaankaan ota herkästi nokkiini asiallisesta keskustelusta/väittelystä. Sen sijaan arvostan, kun ihmiset tuovat erilaisia näkökulmia keskusteluun, eivätkä vain nyökyttele yhdessä.

Minäkin luotan enemmän länsimaisiin ihmisiin kuin vieraista kulttuureista oleviin. Tämä johtuu siitä, että tunnen itse parhaiten länsimaalaisen kulttuurin, ja pystyn parhaiten siksi kommunikoimaan länsimaalaisen ihmisen kanssa ilman väärinkäsityksiä. Se ei kuitenkaan liity ihonväriin. Luotan länsimaalaiseen tummaihoiseen (esim. ääriesimerkkinä kehitysmaista lapsena adoptoidut aikuiset) ihan samalla tavalla kuin länsimaalaiseen valkoihoiseen.

KuningasMidas

• Guest
« Reply #25 on: July 13, 2005, 14:59:08 pm »
No sanotaan vielä sen verrän että en olettanut että otat nokkiisi, kunhan yritin olla "ylikohtelias", jos meikäläinen siihen nyt ees pystyy  [cool]

Anna Hill

• V.I.P. MEMBER
« Reply #26 on: July 13, 2005, 15:05:16 pm »
Samoilla linjoilla!  :-*

Voisin vielä tarkentaa tätä omaa viestiäni siten että tarkoitin länsimaiseen tapaan ajattelevia ihmisiä, ihonväriin katsomatta. Esimerkiksi sellaisia jotka tulevat meidän kulttuuriimme ja haluavat nimenomaan sopeutua ja elää maassa maan tavalla, eli arvostan niitä jotka hankkivat työ-tai opiskelupaikan ja haluavat oppia kielen.
Dressing well is the best revenge!

KuningasMidas

• Guest
« Reply #27 on: July 13, 2005, 15:13:41 pm »
Voisin vielä tarkentaa tätä omaa viestiäni siten että tarkoitin länsimaiseen tapaan ajattelevia ihmisiä, ihonväriin katsomatta. Esimerkiksi sellaisia jotka tulevat meidän kulttuuriimme ja haluavat nimenomaan sopeutua ja elää maassa maan tavalla, eli arvostan niitä jotka hankkivat työ-tai opiskelupaikan ja haluavat oppia kielen.

Sä muotoilit just naulankantaan meikäläisenkin aivoitukset, mutta en ole vaan osannut pukea mielipidettä oikeilla sanoilla.  :-*

Emmi J

• Guest
« Reply #28 on: July 13, 2005, 15:30:56 pm »
Mulla on hyvä määritelmä rasismille:
Rasismi on vähemmistöryhmien syrjimistä. Sen takia esim. valkoihoinen ei yleensä voi sanoa joutuvansa rasismin kohteeksi, jos tummaihoinen syrjii tms.
Hankala selittää suomeksi, kun koulussa käytiin nää asiat todella tarkkaan, mutta englanniksi. Eli älkää pahastuko:
Racism is discrimination against minority groups. Eli racism=prjudice + power

(Tais mennä hieman sekavaks...??)  [Embarrassed]

kr

• Full Member
« Reply #29 on: July 13, 2005, 15:35:46 pm »
Vähemmistöryhmien syrjiminen on mielestäni hieman eri juttu kuin rasismi. Rasismissa ennakkoluulo kohdistetaan rotuun, kieleen tai kansallisuuteen. En ajattele esim. seksuaalivähemmistöjen syrjimistä ei ole rasismina.