Author Topic: MISS UNIVERSE -HAASTATTELU: MISS SUOMI VS. MISS VENEZUELA.  (Read 2195 times)

1716

• Guest
MISS UNIVERSE -HAASTATTELU: MISS SUOMI VS. MISS VENEZUELA.
« on: June 01, 2001, 07:18:00 am »
Ketkä ovat sankareistasi?

Miss Suomi:
Isäni, koska äidin kuoleman jälkeen hän on ollut loistava.

Miss Venezuela:
On ihmisiä, joita ihailen (kuten Dalai Lama, Simon Bolivar, Martin Luther King, Oscar Wilde ja Pablo Picasso), koska he ovat rohkeasti taistelleet sen puolesta, mihin uskovat. Kunnioitan suuresti kaikkea sitä, mitä he edustavat. Tosin en kutsuisi tällaisia ihmisiä sankareikseni (itse asiassa minulla ei ole ollut todellista sankaria sen jälkeen, kun näin ”Pienen Merenneidon”).

Uskon, että jokaisen tulee löytää elämäänsä voimaa ja rehellisyyttä itsestään – ei suinkaan etsimällä ”sankareita” ulkopuolelta.

Mikä on kaikkein mielenkiintoisin tai ainutlaatuisin asia, joka on koskaan sattunut sinulle (jokin muu kuin voittosi)?

Miss Suomi:
Elämässäni on tapahtunut monia mielenkiintoisia asioita. Esimerkiksi poikaystäväni tapaaminen tai matka parhaan ystäväni kanssa.

Miss Venezuela:
11-vuotiaana vietin kuukauden köyhässä kyläpahasessa Acelan luona, lähellä Cartagenaa Kolumbiassa. Olin ainoa ulkomaalainen ja vaaleaihoinen ihminen koko kylässä. Vanhempani antoivat minun lähteä Acelan kanssa tuolloin lomalle Caracasista. 36 tunnin bussimatkan jälkeen saavuimme Cartagenaan.

Minulla oli todella hauskaa ja opin uusia asioita – tutustuin maailmaan, joka oli täysin erilainen omaani verrattuna. Se oli silmät avaava kokemus; ymmärsin, että köyhyyttä esiintyy aivan yhtä paljon arvomaailman puutteellisuutena kuin varsinaisena materialistisena köyhyytenä.

Mainitse jokin erityiskoulutus joka sinulla on.

Miss Suomi:
Olen tanssinut ja soittanut pianoa.

Miss Venezuela:
Flamenco-tanssi ja näytteleminen.

Mikä on uratavoitteesi? Mitä teet tai olet tehnyt saavuttaaksesi tämän tavoitteen?

Miss Suomi:
Haluaisin opiskella matkailualaa ammattikorkeakoulussa. Tulevaisuudessa haluaisin omistaa oman matkatoimiston.

Miss Venezuela:
Vielä vuosi sitten minulla ei ollut aavistustakaan siitä, että olisin mukana Miss Venezuela kilpailussa, saatikka sitten siitä, että voittaisin kilpailun. Olen kahdeksantoista vanha. Elämä on täynnä yllätyksiä. Rehellisyyden nimissä on sanottava, etten ole päättänyt päämääristä urani suhteen. Haluaisin kuitenkin opiskella kieliä, koska ymmärrän, että kaksikielisyys antaa minulle valtavat mahdollisuudet viestinnässä kansainvälisellä uralla.

Jos opiskelisin kieliä, haluaisin myös oppia tuntemaan muita kulttuureita ja olla paremmin kosketuksissa ympäröivään maailmaan. Haluaisin myös puhua jonkun voittoa tavoittelemattoman, ekologisia tavoitteita omaavan organisaation puolesta.

Olen ymmärtänyt viime vuoden aikana, että keskittyminen, päättäväisyys ja kova työ ovat oleellisia asioita, jos elämässä haluaa saavuttaa jotain. Uskoisin työskenteleväni jollain tavalla median parissa, koska haluan kommunikoida maailman kanssa.

Kuvaile paikka jossa synnyit. Oliko se pieni kylä? Kaupunki? Maalaistalo?

Miss Suomi:
Maaseudulla vai suuressa kaupungissa? Olen kasvanut maaseudulla, tosin hyvin lähellä kaupunkia.

Miss Venezuela:
Caracasissa, Venezuelassa. Caracas on suurkaupunki, jossa on paljon autoja, melua, teitä ja rakennuksia. Syystä tai toisesta vanhempani kuitenkin päättivät elää siellä ja perustaa perheen.

Mitä toivot että tekisit 10 vuoden päästä?

Miss Suomi:
Toivottavasti teen töitä omassa matkatoimistossani ja elän onnellista elämää.

Miss Venezuela:
Toivon olevani onnellinen ja tyytyväinen, mitä ikinä sitten teenkin. Jos on onnellinen ja jollain tavalla kantaa kortensa kekoon maailman parantamisessa, ei ole oikeastaan väliä, mitä tekee. (Kymmenen vuotta on pitkä aika!)

Mistä saavutuksestasi olet kaikkein ylpein (jostain muusta kuin maasi edustuksesta tässä kauneus kilpailussa?

Miss Suomi:
Suurin henkilökohtainen saavutukseni on se, että sain koulun käytyä loppuun.

Miss Venezuela:
Kun olin viidentoista vanha, muutimme äitini kanssa Coral Springsiin, Floridaan. Meillä oli tuohon aikaan pahoja taloudellisia vaikeuksia ja näin, ettei äitini pystynyt hoitamaan tilannetta yksin. Päätin mennä töihin joka päivä koulun jälkeen. Minulla oli hädin tuskin aikaa tehdä läksyni, saati sitten saada ystäviä. Kun sitten sain palkkani ja vein sen äidilleni odottamatta itse penniäkään, tunsin olevani sitoutunein, vastuuntuntoisin, työtäpelkäämättömin ja ennen kaikkea ylpein ihminen maan päällä. Elämäni jatkui näin puolitoista vuotta. Koen kasvaneeni henkisesti hyvin paljon tämän kokemuksen kautta.

[ 15-02-2003, 12:57: Viestiä on muokannut: Missit.net Team ]

IT

• ELITE MEMBER
(No subject)
« Reply #1 on: June 01, 2001, 08:26:00 am »
Ei yksilauseisilla vastauksilla enää pärjääkään Miss Universe-kilpailussa. Suomalaisten pitäisi lukeaa edellisten vuosien vastauksia ja hioa omat vastaukset luontaviksi. Tuossa sitä näkee eroa.

69

• Guest
(No subject)
« Reply #2 on: February 14, 2003, 21:06:00 pm »
Mikä on hallitsevan Miss Suomen taito puhua englantia?

Aliisa

• Full Member
(No subject)
« Reply #3 on: February 16, 2003, 02:42:00 am »
Toivottavasti hyvä   [Embarrassed]   !

Jos meinaa ei ole niin sitten kipin kapin tunneille opettelemaan ennen kisoja! Olisi kyllä tosi noloa    [sad]   jos edustajamme puhuisi sian englantia!

Venezuela veti kyllä 6-0 haastattelun  [Roll Eyes]  !

[ 16-02-2003, 02:44: Viestiä on muokannut: Aliisa ]

69

• Guest
(No subject)
« Reply #4 on: February 16, 2003, 03:55:00 am »
Ennen Miss Universum -kisoja Anna aikoo tiputtaa painoaan ja opiskella englantia.

- Yritän saada tiputettua painostani kilon tai kaksi, joten vartaloni tulee kiinteytymään ennen Miss Universum -kisojen alkua. Missään nimessä en kuitenkaan aio nähdä nälkää, vaan pudottaa painoani normaalin ruokavalion ja terveen liikunnan avulla.

Anna aikoo myös petrata esiintymistaitoaan pitämällä puheita sekä lukemalla englantilaista kirjallisuutta. Hiustensa väriä hän ei enää lähde muuttamaan, vaan osallistuu kisoihin vaaleana kaunottarena.

1231

• Guest
(No subject)
« Reply #5 on: February 17, 2003, 14:16:00 pm »
Suomessa todella vahvasti liioitellaan englannin taidon merkitystä kansainvälisissä kisoissa. Lukemattomat kerrat sekä Miss Universum- että Miss Maailma -kisat on voittanut tyttö, joka ei puhu sanaakaan englantia. Tarkoituksena on valita kaunein, ei kielitaitoisin. Ja tulkkeja on aina saatavilla, finaalissakin monet tulkkia käyttävät.

1716

• Guest
(No subject)
« Reply #6 on: February 17, 2003, 14:24:00 pm »
Eikä liioitella. Englanninkielentaitoa tullaan varmasti edelleen korostamaan, kun Miss Universe 2002 Oxana Fedorova luopui kruunustaan. Hänen englanninkielentaitonsa ei ollut hyvä ja luulen tämän myös osittain vaikuttaneen, etteivät Miss Universe Organization ja Oxana tulleet toimeen. Ensimmäinen kysymys mitä kilpailun järjestäjät yleensä kysyvät kilpailijan managerilta on, että osaako kilpailija hyvin englantia.

1716

• Guest
(No subject)
« Reply #7 on: February 17, 2003, 14:33:00 pm »
Jos et osaa englania hyvin, käytä ihmeessä tulkkia! Omalla äidinkielelläsi saat aikaiseksi kuitenkin hyvän vastauksen mahdollisesti hölmöltä kuulostavan englanninkielisen vastauksen sijasta. Myös tulkin käännöstekniikka kannattaa varmistaa etukäteen. Jos tulkki toivoo pari lausetta kerrallaan, niin se kannattaa EHDOTTOMASTI muistaa ja jatkaa sitten vastausta kuin tulkki on kääntänyt nämä pari lausetta. Saat samalla lisäaikaa miettiä vastaustasi.

Yleensä kilpailijat tekevät sen mokan, että latelevat minuutin putkeen asioita ja olettavat, että tulkki muistaisi mitä kilpailija on minuutin aikana sanonut. Tulkki kääntää vain sen minkä muistaa ja vastaus jää silloin hyvin huonoksi. Tulkin ja missin yhteistyötaito on hyvin tärkeä asia! Yhteiset työskentelytavat kannattaa varmistaa etukäteen.

1231

• Guest
(No subject)
« Reply #8 on: February 17, 2003, 14:45:00 pm »
Mutta miten sitten M ja V selittää nämä lukuisat ei sanaakaan englantia puhuvat voittajat vuosien varrelta? Vai onko käytäntö nyt vasta muuttumassa? Jos on, niin taas tulee uusi este sille, että kaunein ei voi voittaa. Puhu hyvää englantia, älä tupakoi, älä ryyppää, ole sosiaalinen, ole ahkera, ole naimaton ja lapseton, ole sanavalmis, ole yli-ihminen niin voit voittaa. Ja näin, niin missikisat kulkevat tiensä päähän, sillä ulkoinen kauneus jää jonnekin sijalle 20, ja kiinnostus laskee lopullisesti.

Ja lienee paikallaan myös muistuttaa, että läheskään kaikki ihmiset maailmassa eivät puhu englantia, se tuntuu monilta täälläkin välillä unohtuvan.  [Roll Eyes]

1684

• Guest
(No subject)
« Reply #9 on: February 24, 2003, 16:09:00 pm »
Kyllä Oxana menetti sen kruununsa sen takia, ettei osannut hoitaa missivuoden vaadittuja tehtäviä eikä sen takia ettei osannut englantia. Kyllä maailmalla pärjää vaikkei englantia hallitsisikaan hyvin.

Muutamia voittajia jotka eivät puhuneet englantia
Miss Universe 2002
Miss Universe 1996
Miss Universe 1987 ja 1986 molemmat käyttivät tulkkia haastatteluissa vaikka jonkin verran ymmärsivätkin...
Miss Universe 1981

Miss Maailma 1995
Miss Maailma 1991
Miss Maailma 1989
Miss Maailma 1984

Ensimmäisiä perintöprinsessoja Universeissa
Miss Venezuela 1998
Miss Venezuela 1997
Miss Aruba 1996
Miss Columbia 1993
Miss Korea 1988
Miss Espanja 1985

ja listaa vois jatkaa vaikka kuinka, eli yhteenvetona voisi sanoa että jos kauneutta ja säteilyä löytyy tarpeeksi niin ei se englannin kielen taito ole välttämätöntä...

Ja sitten vielä noísta haastatteluista niin sen olen monena vuonna huomannut, että ei sillä aina ole väliä mitä sanoo vaan MITEN sen sanoo. Monet lattarit puhuvat mitä sattuvat ja kysymyksen vierestä mutta saavat sen kuulostamaan hyvältä kun höpisevät RAUHASTA ja RAKKAUDESTA.....    [Roll Eyes]

[ 24-02-2003, 16:11: Viestiä on muokannut: Milka ]

69

• Guest
(No subject)
« Reply #10 on: February 24, 2003, 18:51:00 pm »
Oxanan eron syyt on aika mielenkiintoiset. Kysymys ei ollut siitä, etteikö kyseinen kaunotar olisi "osannut" hoitaa vaadittuja tehtäviä. Olen jutellut asiasta Miss America Organisaation presindentin, Miss Puerto Ricon ja Oxanan tutun kanssa. Menee jutut aika ristiin. Jenkeillä on se asenne, että luvatulla rahasummalla pitäis tehdä töitä yötä päivää, kun siitä ei kuitenkaan kilpailijoille ilmoiteta etukäteen. Musta Miss Universe Organisaation pitäis kertoa etukäteen mihin kaikkeen voitto sitoo/velvoittaa.