Author Topic: Terveyspommi TOMAATTI (pitää miehen huippukunnossa!)  (Read 5320 times)

Annami

• Guest
Terveyspommi TOMAATTI (pitää miehen huippukunnossa!)
« on: June 16, 2005, 02:16:04 am »
Pitäähän se naisenkin, mutta oli nyt laitettava tuollainen otsikko, että miehet lukevat tämän myös!

Kerroin tomaatin hyvästä vaikutuksesta ihon kannalta: http://www.julkkikset.fi/forum/index.php?topic=3781.0 (2 tomaattia (tomaatimurska, -pyree ja ketsuppi käy myös) - lykopeeni: sisäinen auringon suoja vastaa suojakerrointa 3)

Mutta tomaatti ja juuri tuo sen sisältämä lykopeeni on todellinen terveysaine!

Lukekaa tämä:
http://www.freewebs.com/light_and_health/tomato.htm

Anisliini

• Guest
Re: Terveyspommi TOMAATTI (pitää miehen huippukunnossa!)
« Reply #1 on: June 16, 2005, 02:19:44 am »
ohhoh! Pitää alkaa popsia tomaattia oikeen olan takaa niin ei tuu kipeeks  ;D

Saike

• ELITE MEMBER
« Reply #2 on: June 16, 2005, 07:23:30 am »
Mutta tomaatti ja juuri tuo sen sisältämä lykopeeni on todellinen terveysaine!

Lykopeeni onkin siitä erikoinen ja mielenkiintoinen aine, että se ei helposti tuhoudu käsittelyssä tai esim. ruoanvalmistuksessa. Eli lähes kaikki tomaatista tehty on terveellistä! :-*

mr.sixty

• Guest
« Reply #3 on: June 16, 2005, 09:41:59 am »
jee. Mä tungen hirveesti ketsuppia aina ruokiini ja keittelen sitä viellä sen jälkeen(raakana ei ketsuppi mee alas-pitäs varmaan opetella)
Toivottavasti kirsikkatomaateissa on samaa töhnää koska niitä syön karkkina

Annami

• Guest
« Reply #4 on: June 16, 2005, 09:59:07 am »
jee. Mä tungen hirveesti ketsuppia aina ruokiini ja keittelen sitä viellä sen jälkeen(raakana ei ketsuppi mee alas-pitäs varmaan opetella)
Toivottavasti kirsikkatomaateissa on samaa töhnää koska niitä syön karkkina
Ruokiin on vielä parempi tomattisose/pure, koska se ei sisällä lisäaineita.
Ja tietenkin samaa 'töhnää' kaikki tomaatit!

mr.sixty

• Guest
« Reply #5 on: June 16, 2005, 10:40:26 am »
Pitikö tossa kuvassa olla tomaatti vai jotain muuta?? ;D
Pure on vaan niin kallista(muistaakseni)

Annami

• Guest
« Reply #6 on: June 16, 2005, 18:34:34 pm »
Eihän ne pienet tomaattipurepurkit kalliita ole! (Nykyään saa myös pahvipurkkeihin pakattuja)
Joo, tomaattihymiöhän siinä oli, mutta eivät nuo tripodin kuvat näy!

mr.sixty

• Guest
« Reply #7 on: June 16, 2005, 20:10:22 pm »
Niin mutta ne on niin pieniä ja mä laitan ketsuppia niin valtavia määriä ruokaani.
Puretta käsittääkseni ei tartte laittaa ihan yhtä paljo, mutta kyllä tuo ketsuppi taitaa halvemmaksi tulla

Makeup Artist

• Guest
« Reply #8 on: June 16, 2005, 22:34:18 pm »
Rakkaat ystävät, ketsuppi ei ole terveellistä. Se sisältä aivan älyttömiä määriä sokeria. Eli popsikaa niitä ihan kokonaisia tomaatteja, hyvvää!  :1tongue:

Annami

• Guest
« Reply #9 on: June 17, 2005, 19:45:48 pm »
No niin nyt pitää erottaa käsitteet!
Purkeissa ja tölkeissä oleva pure eli sose on tiivistetyssä muodossa olevaa eli soseutettua  tomaattia usein ilman lisäaineita, tomaattimurska nimensä mukaisesti murskattua (sisältää ehkä happamuudenestoainetta).
Vastaava määrä puretta/kepsuppia sisältää enempi lykopeenia kuin tuore tomaatti ja kypsennys vielä lisää määrää.
Kepsuppi on maustekastike, joka sisältää tomaatin lisäksi myös muita aineita (esim. sokeria, suolaa, mausteita, happamuudenestoainetta)  valmistajasta riippuen. Eli kannattaa siis lukea tuoteselosteita! Ketsupeissa on paljon eroja! Sose/pure, murska ja myös purkeissä/tölkeissä saatavat kokonaiset tomaatit ovat tarkoitettu ruoanvalmistukseen raaka-aineiksi: sellaisenaan niitä tuskin kukaan syö! Ketsuppi sensijaan on valmistettu pöytämausteeksi ja tarkoitettu valmiisiin ruokiin ja sen vuoksi se sisältääkin myös muita raaka-aineita  makua antamaan.  Mutta lykopeenipitoisuus, josta nyt kyse on ketsupissa korkea!
Myös tomaattimehussa on runsaasti lykopeenia.
Omaan ruokavaliooni kuuluvat päivittäin tuore tomaatti (jo aamiaisella) kuin murska ja sose ruokien raaka-aineena. Ketsuppia tulee käytettyä harvoin.

mummeli 1

• Guest
« Reply #10 on: June 17, 2005, 21:58:03 pm »
Mummelilla on jo vuosia mennyt rasiallinen kirsikkatomaatteja päivässä tai vaihtoehtoisesti 3 isoa tomaattia.

mr.sixty

• Guest
« Reply #11 on: June 18, 2005, 16:19:17 pm »
Kiitos annami. tuo selitti kaiken :1shock:
Mä en kestä olla ilman kirsikkatomaatteja mutta yritän koska ne on niin terveellisiä ja hyviä :o
Juuri sain mussutettua loput masuuni

Makeup Artist

• Guest
« Reply #12 on: June 18, 2005, 21:22:16 pm »

Mä en kestä olla ilman kirsikkatomaatteja mutta yritän koska ne on niin terveellisiä ja hyviä :o

Olenko mä ihan tyhmä, kun en ymmärtänyt tätä? Yrität olla ilman koska ne on niin terveellisiä ja hyviä? :)

Saike

• ELITE MEMBER
« Reply #13 on: June 18, 2005, 21:50:12 pm »
Olenko mä ihan tyhmä, kun en ymmärtänyt tätä? Yrität olla ilman koska ne on niin terveellisiä ja hyviä? :)

En ymmärtänyt minäkään... Misterssoni, tule selittämään meille! :o

mr.sixty

• Guest
« Reply #14 on: June 19, 2005, 15:45:24 pm »
Juu kirsikkatomaatit on niin terveellisiä ettei sovin mun elämäntapoihini mutta ne on niin hyviä ;D