Author Topic: AKNEN HOITO  (Read 14038 times)

Saike

• ELITE MEMBER
AKNEN HOITO
« on: March 02, 2005, 10:33:32 am »
 >:( Itse monta vuotta aknesta kärsineenä haluaisin antaa muutamia neuvoja tytöille, jotka haaveilevat missin tai mallin urasta, mutta joilla on akne- oli se sitten lievä tai vaikea.
Minulle ainakin akne (joka ei tosin koskaan ollut kovin vaikea) oli este missikisoissa. Yleensä mussa ei kuulemma paljon mitään muuta vikaa ollut, mutta "sillä on huono iho", oli yleinen kommentti tuomariston suusta.  :(
Eli akne kannattaa todellakin hoitaa pois, koskaan ei ole liian myöhäistä, mutta mitä aikaisemmassa vaiheessa hoito aloitetaan, sitä parempi! 
 :-*
No nyt itse asiaan:
ÄLÄ USKO KOSMETOLOGIA!!!!! Jos kosmetologilla on niin huono ammattietiikka, että hän suosittelee omia hoitojaan (oli se sitten mitä vaan mekaanista, puristelua, kuorimista, kemiallista) aknen ainoaksi hoidoksi tai parhaaksi hoidoksi, kannattaa yhteistyö tämän ihmisen kanssa lopettaa välittömästi!  :laugh:
Itse toivon pääseväni kosmetologikoulutukseen syksyllä ja kun joskus valmistun ja olen työssä, sanon asiakkaalle: "Nyt kulta-pieni menet ihotautilääkärille ja hän määrää sinulle ROACCUTAN-kuurin. Jos et käytä e-pillereitä, nyt kuurin myötä joudut ne aloittamaan, koska Roaccutan aiheuttaa sikiövaurioita. Raskaaksi tulo kuurin aikana on kielletty!!! Roaccutan-kuurin aikana ei suositella ihon mekaanista kuorintaa, mutta ihon hyvä hoitaminen on aina tärkeää. Eli voit tulla ihan normaaleihin kasvohoitoihin luokseni, niin saadaan parhaat tulokset tällaisella yhteishoidolla. Solariumissa ei saa käydä, koska iho tulee herkäksi uv-valolle"  :)
Roaccutanilla on joitakin sivuvaikutuksia: ihon ja limakalvojen kuivumista ja maksa-arvot saattavat nousta, eli niitä on seurattava parin kuukauden välein verikokein.
Itse aloitin Roaccutan-kuurin viime syksynä. Lääke alkaa vaikuttamaan jo parissa viikossa, hyviä tuloksia nähdään parissa kuukaudessa, 4kk jälkeen koko ihotyyppi tuntuu vaihtuneen. Naamani ei rasvoitu enää lainkaan ja ihotyyppini on nyt ns. normaali. Sivuvaikutukset ovat olleet todella vähäiset, lääkkeen hinta ei ole päätähuimaava ja mikä parasta: näppylöitä ei kerta kaikkiaan tule!!!!!!
 :nanner: :nanner:
Minulla on siis kuurista aivan mahtavat kokemukset!!!! Eli ensin Roaccutan-kuuri (ja vain Roaccutan, älä huoli muuta paitsi jotain täysin vastaavaa) ja sitten vasta kosmetologille hoidattamaan mahdolliset arvet ja pitämään iho muuten hyvässä kunnossa!! Toivottavasti tästä on apua kaikille, jotka kyseisestä vaivasta kärsivät.  :-*

Manne

• Guest
Re: AKNEN HOITO
« Reply #1 on: March 02, 2005, 11:18:33 am »
Roaccutanista sen verran, etta se ei jata kaikille kaunista ihoa jalkeensa. Iho voi olla aknesta vapaa, mutta todella kuiva. Eras tyokaverini syo Roaccutania ja hanella ei todellakaan ole kaunis iho: kuiva ja laikikas.

mafiatar

• New Face
  • *
« Reply #2 on: March 02, 2005, 12:07:43 pm »
Oma mielipiteeni on, että ainakin lievän aknen voi saada häviämään ilman lääkäriä. Kosmetologilla on kunnollisia hoitoja myös rasvaiselle iholle (esim. Hjeronymus on tosi hyvä), samoin apteekista voi ostaa kunnolliset hoitotuotteet. Kosteutus on kaiken a ja o, luontaistuotteet ja lisävitamiinitkaan eivät ole pahasta. Hyvä hygienia (esim.kasvojen pesun jälkeen pyyhintä talouspaperiin/PUHTAASEEN pyyhkeeseen, tyynyliinojen vaihto) vedenjuonnin lisäksi on itsestäänselvyys.
Aika parantaa.

Been there - done that.
- itkisitkö onnesta -

Julkkikset Team

• Administrator
  • Readers are plentiful; thinkers are rare.
« Reply #3 on: March 02, 2005, 13:00:34 pm »
Oma mielipiteeni on, että ainakin lievän aknen voi saada häviämään ilman lääkäriä.

Noi on juuri noita väitteitä jotka ajavat ihmisiä tekemään vääriä päätöksiä ja tuhlaamaan rahaa huonoihin ratkaisuihin. Jos on olemassa oikea ja tehokas hoito johonkin vaivaan, se kannattaa käyttää. Roaccutan-hoito on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin akne ja se aika usein auttaa.

mafiatar

• New Face
  • *
« Reply #4 on: March 02, 2005, 13:49:07 pm »
Itse en ole käyttänyt naamaani mitään lääkettä - noh e-pillerit jos lasketaan niin sitten niitä, mutta en muuta. Taudin voi saada katoamaan muillakin keinoin, ainakin itse siinä onnistuin (onneksi).

Paha akne on sitten eri juttu - poikaystävälläni oli sellainen selässä. Hän söi 6kk Roaa, akne hävisi mutta tilalle tuli atooppinen ihottuma käsivarsiin, niskaan ja kaulaan sekä nenäverenvuodot (limakalvot kuivuivat). Kuurista aikaa nyt n.3v, finnit pysyy poissa mutta ihottuma jäi.
- itkisitkö onnesta -

Saike

• ELITE MEMBER
« Reply #5 on: March 02, 2005, 15:59:31 pm »
Kyllä lieväkin akne on vaikea ilman sisäisesti otettavaa lääkettä hoitaa!!! Liiallinen puhtaus se vasta pahaksi onkin. Eikä vedenjuonnitkaat kauheasti auta. Mafiattarella akne varmaan oli johonkin hormonikauteen liittyvää. Itselläni akne on perimässä ja silloin todellisen ja pysyvän muutoksen saa aikaan vain sisäinen hoito.
Itsellänikin iho on hieman kuivunut kuurin myötä, mutta ei muuta kuin rasvailemaan!!!! Huulet ovat ihan korppuina koko ajan, mutta akne on tipotiessään. *onnellinen olo*

fredrika

• New Face
  • *
« Reply #6 on: March 03, 2005, 18:56:42 pm »
Kyllä fakta on vaan se että aknea ei voi hoitaa kuin sisäisesti. Huomaa että finnit ja akne on kaksi erllistä asiaa.
Aknen hoidossa siis kotikonstit, kosmetologi tai muut poppaskonstit ovat vain ajan tuhlausta. Sisäinen hoito on ainut ja varmasti tehokkain hoito.
Yksilöllistä on siis vain kuinka kauan ja mitä lääkettä siihen käyttää. Arvion siitä tekee ihotautilääkäri.

Lyhyt antibioottikuurikin käy lievemmissä tapauksissa jolloin ei tarvitse käyttää roaccuttanin kaltaisia voimakkaita lääkkeitä.

Sini

• Guest
« Reply #7 on: March 08, 2005, 15:40:36 pm »
Tiedän myös tapauksia, jossa sisäisesti otettavat antibiootti kuurit ei ole auttanut mitään, mutta jokin rasva(nimeä en muista, antibiootti rasva siis) on auttanut. Pitäisi kuitenkin muistaa että lääkkeet on se viiminen vaihtoehto, antibiootitkin kuitenkin tuhoavat muutakin kuin sen itse sairauden. Yhtään ns.turhaa lääkekuuria ei kannata syödä. Vasta jos muut menetelmät eivät auta, sitten se lääkekuuri. Hoito ja syyt akneen ovat tietysti yksilöllisiä, mikä auttaa toiselle, ei välttämättä sovi kaikille.

Saike

• ELITE MEMBER
« Reply #8 on: March 08, 2005, 15:51:19 pm »
Roaccutan ei ole antibioottikuuri. Se ei siis ole tarkoitettu minkään bakteeritulehduksen tms. hoitamiseen. Eivät antibiootit auta mitään aknen tapauksessa! Akne ei johdu bakteereista eikä likaisuudesta, vaan on syvemmällä, jopa perimässä! Aknessa Roaccutan-hoito, ei siis antibioottihoito, on ensimmäinen askel paranemiseen.

Saike

• ELITE MEMBER
« Reply #9 on: March 08, 2005, 16:03:54 pm »
Ja aknerasvat esim. Basiron, kuivattavat ihoa ja pahentavat aknea näin entisestään.

Sini

• Guest
« Reply #10 on: March 08, 2005, 16:30:45 pm »
Tarkoitin lähinnä sitä, kuten edellä tuli ilmi, että akne voi johtua eri syistä. Eli se voi olla perinnöllistä tai sitten hormonitoimintaan liittyvää. Eli tärkeintä olisi saada aknen aiheuttaja selville, jolloin näitä turhia lääkekuureja ei tarvitse syödä. Ja siinä Saike on oikeassa, että ihotautilääkäri on oikea paikka aknen hoitoon, ei kosmetologi. Kosmetologi juuri näiden arpien tms.poistoon

Sini

• Guest
« Reply #11 on: March 08, 2005, 16:35:39 pm »
Ja vastuunsa tunteva ihotautilääkäri kyllä kertoo, jos uskoo esim.jonkun lievän aknen olevan hoidettavissa ilman lääkkeitä, esim. jollain tietyilla ihonhoitotuotteilla

fredrika

• New Face
  • *
« Reply #12 on: March 08, 2005, 19:33:27 pm »
Antibioottien tyrmääjille vielä..
Ainakin kohdallani ihotautilääkäri suositteli nimenomaan antibiootti hoitoa (tetrasykliini) puoli vuotta. Koska tapauksessani oli kyse lievästä aknesta. Roaccuttan on niin voimakas lääke sivuoireineen, että lääkäri koki antibiootin sekä ongelma alueelle ihoon levitettävän voiteen auttavan ja auttoihan se. Iho on nyt heleän kirkas!

Kannattaa muistaa että roaccuttanin käytön aikana auringon ottoa on vältettävä samoin alkoholin käyttöä. Lääke myös kuivattaa limakalvoja silmissä sekä huulten seudun ihoa.

Antibioottikuurin aikana elämä sen kuluneen puoli vuotta ei ollut näin läheskään näin kontroloitua/ rajotteista. Vaikka onhan toki antibioottin käytössäkin riskinsä.

Jokaisen tulee kuitenki ottaa vaivoihinsa juuri sopivat hoitomenetelmät. Tavoitehan on kuitenki kaikilla sama, saada iho jälleen kauniiksi!  :-*

Saike

• ELITE MEMBER
« Reply #13 on: March 08, 2005, 20:12:52 pm »
Olen ehkä unohtanut painottaa että Roaccutan tehoaa parhaiten ns. perinnölliseen akneen. Just noi tetrasykliinit ei auta edes lievään akneen ko. tapauksessa. Nehän on tarkoitettu suurinpiirtein jonkun klamydian hoitoon!? Eli silloin kyseessä on pakko olla bakteeritulehduksen aiheuttama akne, jos lääkkeestä on apua ollut.
Mulle Roaccutan on ollut todella sopiva lääke, oikeestaan mitään kummempia sivuvaikutuksia ei ole ollut. Alkoholilla en muutenkaan löträä ja solariumissa en ole voinut käydä, mutta siitä ihoni saattaa ennemminkin olla kovin kiitollinen...

giselle

• Full Member
« Reply #14 on: March 08, 2005, 20:17:46 pm »
Minä aloitin tetrasykliini kuurin jo nuorena lievään akneen. Söin 3-4 kuuria eikä tehonnut. Ja tosiaan, mulla olikin perinnöllinen akne!
Sitten söin Roaccutanin ja tehosi kerralla hyvin eikä takaisin ole tullut! Mulla ei ollut pahoja sivuvaikutuksiakaan, nenän limakalvot ja huulet kuivui hieman mutta siinä kaikki. veljelläni kuivu silmätkin niin pahasti että oli aina ihan punaiset :( Tämä on niin tapauskohtaista! Mutta siis: meillä on suvussa aknea (isäni, isoveljeni ja minä) joten aloitin hyvissä ajoin Roaccutan kuurin ennen oireiden pahenemista. Saike on oikeassa siinä että varmaan aika monessa tapauksessa tämä on parasta, etenkin jos on tiedossa että sukulaisilla on ollut aknea. Antibioottikuurikin kuormittaa elimistöä, eihän se ole normaalia syödä kuukausitolkulla antibiootteja.