Itse monta vuotta aknesta kärsineenä haluaisin antaa muutamia neuvoja tytöille, jotka haaveilevat missin tai mallin urasta, mutta joilla on akne- oli se sitten lievä tai vaikea.
Minulle ainakin akne (joka ei tosin koskaan ollut kovin vaikea) oli este missikisoissa. Yleensä mussa ei kuulemma paljon mitään muuta vikaa ollut, mutta "sillä on huono iho", oli yleinen kommentti tuomariston suusta.

Eli akne kannattaa todellakin hoitaa pois, koskaan ei ole liian myöhäistä, mutta mitä aikaisemmassa vaiheessa hoito aloitetaan, sitä parempi!

No nyt itse asiaan:
ÄLÄ USKO KOSMETOLOGIA!!!!! Jos kosmetologilla on niin huono ammattietiikka, että hän suosittelee omia hoitojaan (oli se sitten mitä vaan mekaanista, puristelua, kuorimista, kemiallista) aknen ainoaksi hoidoksi tai parhaaksi hoidoksi, kannattaa yhteistyö tämän ihmisen kanssa lopettaa välittömästi!

Itse toivon pääseväni kosmetologikoulutukseen syksyllä ja kun joskus valmistun ja olen työssä, sanon asiakkaalle: "Nyt kulta-pieni menet ihotautilääkärille ja hän määrää sinulle ROACCUTAN-kuurin. Jos et käytä e-pillereitä, nyt kuurin myötä joudut ne aloittamaan, koska Roaccutan aiheuttaa sikiövaurioita. Raskaaksi tulo kuurin aikana on kielletty!!! Roaccutan-kuurin aikana ei suositella ihon mekaanista kuorintaa, mutta ihon hyvä hoitaminen on aina tärkeää. Eli voit tulla ihan normaaleihin kasvohoitoihin luokseni, niin saadaan parhaat tulokset tällaisella yhteishoidolla. Solariumissa ei saa käydä, koska iho tulee herkäksi uv-valolle"

Roaccutanilla on joitakin sivuvaikutuksia: ihon ja limakalvojen kuivumista ja maksa-arvot saattavat nousta, eli niitä on seurattava parin kuukauden välein verikokein.
Itse aloitin Roaccutan-kuurin viime syksynä. Lääke alkaa vaikuttamaan jo parissa viikossa, hyviä tuloksia nähdään parissa kuukaudessa, 4kk jälkeen koko ihotyyppi tuntuu vaihtuneen. Naamani ei rasvoitu enää lainkaan ja ihotyyppini on nyt ns. normaali. Sivuvaikutukset ovat olleet todella vähäiset, lääkkeen hinta ei ole päätähuimaava ja mikä parasta:
näppylöitä ei kerta kaikkiaan tule!!!!!!
Minulla on siis kuurista aivan mahtavat kokemukset!!!! Eli ensin Roaccutan-kuuri (ja vain Roaccutan, älä huoli muuta paitsi jotain täysin vastaavaa) ja sitten vasta kosmetologille hoidattamaan mahdolliset arvet ja pitämään iho muuten hyvässä kunnossa!! Toivottavasti tästä on

kaikille, jotka kyseisestä vaivasta kärsivät.