NAISVALVOJA Jäsen # 1596
Lähetetty 11-02-2005 22:05
--------------------------------------------------------------------------------
Olisi hyvä kyllä asiasta saada oikaisu lehteen, mutta Emppuliini rakkaani valitettavasti toimittajat eivät ikuna tule myöntämään jutun värittämistä lehdessään..
Kani teit juuri oikein että otit itse yhteyttä Ninaan ja selvitit asiaan niin ensin.
erittäin fiksua!!!
--------------------------------------------------------------------------------
Viestit: 818 | Mistä: Suomi | Rekisteröitynyt: Syyskuu 2002 | IP: Sisällä
mummeli Jäsen # 761
Montako tähteä mielestänne ansainnut:
Lähetetty 11-02-2005 22:10
Okei, kirjoita sitten kaikki sanat yhteen! Tällainen vanha kansakoulunopettaja kärsii niin kovasti yhdyssanavirheistä. Etenkin yhdys sana virheistä!
--------------------
vanhassa vara parempi
Viestit: 1704 | Mistä: HKI | Rekisteröitynyt: Tammikuu 2002 | IP: Sisällä
-Mikko12345- Junior Member
Jäsen # 2869
Lähetetty 11-02-2005 22:36
Minusta on kummallista, miten kaikki puolustavat Sannaa ja Elinaa ja mollaavat "kiusattuja", vaikka faktat eivät ole tiedossa. Kiusattuja siksi lainausmerkeissä, koska en tiedä asioiden todenperäisyyttä. En itse usko, että kiusaamisjutut olisivat täysin tuulesta temmattuja, voivat toki olla liioiteltuja. Ei pelkkä raha saa yleensä ihmisiä kertomaan em. kaltaisia asioita. Fiksumpaa olisi tietysti selvitellä asiat jossain muualla kuin lehtien palstoilla, mutta uhri ei välttämättä uskalla tehdä sitä kiusaajansa kanssa kasvotusten. Voi hyvin olla, että tytöt kokevat jonkinlaista tyydytystä, kun saavat äänensä tällä tavalla kuuluviin, vaikken itse hyväksykään tällaista menettelytapaa. Uhrin asema ei ole kuitenkaan helppo.
Elina ja Sanna kertovat olleensa itsekin koulukiusattuja. Hyvin usein onkin niin, että kiusaaja on myös itse ollut joskus kiusattu. Tyttöystäväni toimii opettajana ja hän on huomannut, että kiusaaminen kouluissa on valitettavan yleistä. Seuraavassa hänen mielipiteitään kiusaamisesta.
Hyvin usein käy juuri kuten seiskan jutussa kirjoitettiin. Kaunis ja suosittu tyttö ottaa usein aran ja vaatimattomamman näköisen tytön silmätikukseen ja tekee tälle henkistä väkivaltaa haukkumalla häntä ja usein vielä yrittää käännyttää kaverinsa ja muut luokkatoverit tyttöä vastaan. Näin on myös poikien kohdalla. Turha täällä on kenenkään vähätellä koulussa tapahtuvaa henkistä väkivaltaa,kuten jotkut tuntuvat tekevän. Se todella tekee joidenkin nuorten elämästä helvetin, josta on vaikea päästä ulos. Usein se jättää pitkäaikaiset arvet ja vaikuttaa sosiaaliseen kanssakäymiseen todella paljon. Fyysinen väkivalta on kouluissa paljon pienempi ongelma kuin henkinen, jota opettajat eivät aina huomaa. Itse en syytä Sannaa enkä Elinaa, koska en tiedä juttujen todenperäisyyttä, mutta kieltämättä epäilyksiä mielessä on. Sanna itse sanoi, että hänellä on neljä todistajaa puhelulleen, enpä tiedä onko koko puhelua soitettu vai ei. Lisäksi Sanna sanoi, etteivät toiset tytöt ole koskaan pitäneet hänestä, mutta kummallisen paljon hänellä riittää ainakin naispuolisia puolestapuhujia ja ystäviä (esim. Siru on AINA puolustelemassa häntä kaikessa mahdollisessa). Sirulle vielä, että älä vähättele kiusaamista. Itse et ole sitä selvästikään omakohtaisesti kokenut, koska kommenttisi kiusaamisesta ovat suoraan sanoen pöyristyttäviä. Itse olen saanut omin silmin seurata ennen niin mukavan, joskin hiljaisen ja ujon tytön koulumenestyksen romahtavan johtuen kiusaamisesta, jonka vuoksi hän alkoi "sairastelemaan" todella paljon. Pari hänen ystäväänsäkin alkoivat vältellä häntä, eivätkä enää suostuneet esim. pariksi ryhmätöihin. Tyttö jäi aina yksin, ja kun kukaan ei huolinut häntä ryhmään, oli minun sijoitettava hänet johonkin, jolloin muut alkoivat valittaa tyyliin "ei me tota haluta mukaan". Tyttö itse kielsi aina kiusaamisen siitä tiedusteltaessa. Lopulta eräs rinnakkaisluokan oppilas myönsi, että oli nähnyt tyttöä kiusattavan ja nimesi kiusaajat. Siitä alkoi vyyhdin purkaminen. Valitettavasti tyttö oli kiusaamisen loputtuakin yksinäinen, koska kisaajat olivat saaneet hänen itsetuntonsa romahtamaan. Tämä on vain yksi esimerkki, samnalaisia tapauksia on ihan liian paljon.
Sannan kohdalla epäilyksiä herättää tuo NELJÄN TODISTAJAN läsnäolo puhelun aikana. Kuulostaa siltä, että Sanna yrittää saada isolla lukumäärällä lisää vakuuttavuutta kertomalleen, itseni kohdalla käy kyllä päinvastaisesti.
No oli miten oli, toivotan joka tapauksessa Sannalle ja Elinalle onnea menestyksen johdosta Miss Suomi -kisoissa ja hyvää jatkoa. Toivottavasti kiusaamisasia saadaan selvietyksi.
Viestit: 22 | Mistä: Helsinki | Rekisteröitynyt: Helmikuu 2004 | IP: Sisällä
Siru Member
Jäsen # 2605
Anna tähtiä Lähetetty 11-02-2005 22:37
quote:
Alunperin lähettänyt NAISVALVOJA:
Olisi hyvä kyllä asiasta saada oikaisu lehteen, mutta Emppuliini rakkaani valitettavasti toimittajat eivät ikuna tule myöntämään jutun värittämistä lehdessään..
Kani teit juuri oikein että otit itse yhteyttä Ninaan ja selvitit asiaan niin ensin.
erittäin fiksua!!!
Sannasta ja Ninasta tulee uusi juttu lehteen ja Sanna vaatii anteeksipyyntöä.
Myös OHO kiinnostui asiasta ja kirjoittaa myös jutun oikean laidan, OHO ehtii ensin julkaisemaan asian ennen Seiskaa, koska se ilmestyy päivää ennen.
--------------------
Jos annat niin saat!
Viestit: 529 | Mistä: tku | Rekisteröitynyt: Syyskuu 2003 | IP: Sisällä
Siru Member
Jäsen # 2605
Anna tähtiä Lähetetty 11-02-2005 22:54
Kyllä -Mikko12345- ainakin Sannan osalta kyseinen Nina Lund on keksinyt jutun itse, kun Sanna soitti Ninalle, niin Nina ei oikein osannut kertoa miksi oli lehteen antanut sellaisen lausunnon, Sannan työkaverit ovat kuulleet mitä Nina sanoi kun Sanna soitti, Sanna laittoi kaijuttimen päälle puhelimessa, Sannalla on Kelpokuljetuksen työntekijöitä todistajina.
Niina Sanoi että kuuli ainoastaan YHDEN kerran jonkun mainitsevan jotain hänen housuistaan, mutta ei nähnyt että sen olisi Sanna sanonut. Kaiken lisäksi hän sanoi ettei ollut koskaan pelännyt Sannaa. Ja kaiken lisäksi myönsi että hänellä on jotain vaikeuksia.
Hän on ehkä kadehtinut Sannaa jo jonkun aikaa, silloin kun Sanna ja Nina ovat käyneet samaan aikaan koulua, Ninahan oli ylemmällä luokalla, niin Sanna oli jo Suomen Neito IIpp, miksi hän ei silloin lehteen antanut lausuntoa jos Sanna kiusasi häntä, vaan vasta nyt.
Sanna on vielä nuori ja on tosi peloissaan tällaisesta, hän jo soitti rikos poliisille ja (

MISSI NETIN OHJEISTA)jos tyttö ei peru sanomisiaan siitä tehdään rikos ilmoitus.
--------------------
Jos annat niin saat!
Jäsen # 2869
Lähetetty 11-02-2005 23:07
Siru! Hyvä, jos asia on kuten kerroit. Vaikea Sannasta olisi sellaista ollut uskoakin, vaikuttaa tosi kiltiltä ja herttaiselta naiselta. Aika törkeää on kyllä mielestäni mennä lehdessä valehtelemaan, kuten Sannan "kiusaama" tyttö teki. Elinan kohdalla totuus voi olla kyllä toinen, sain sellaisen vaikutelman Hytösen haastattelusta. Aikamoinen "hupakko", kaunis sellainen kylläkin.
Siru Member
Jäsen # 2605
Anna tähtiä Lähetetty 11-02-2005 23:20
quote:
Alunperin lähettänyt -Mikko12345-:
Siru! Hyvä, jos asia on kuten kerroit. Vaikea Sannasta olisi sellaista ollut uskoakin, vaikuttaa tosi kiltiltä ja herttaiselta naiselta. Aika törkeää on kyllä mielestäni mennä lehdessä valehtelemaan, kuten Sannan "kiusaama" tyttö teki. Elinan kohdalla totuus voi olla kyllä toinen, sain sellaisen vaikutelman Hytösen haastattelusta. Aikamoinen "hupakko", kaunis sellainen kylläkin.
Vielä sinulle Mikko olen ollut itse koulun ujoin tyttö yksin nyhjöttänyt jossain nurkassa, kiusaamista en muista kun taisin olla kuitenkin aika nätti ja hoikka, mutta kavereita ei minulla ollut, ja olin tosi huono koulussa paitsi käsitöissä. Ehkä minua kiusattiin mutta en tiennyt sitä kiusaamiseksi, kun silloin siihen aikaan sellaisesta ei tiedetty.
Ja Kyseisessä kuolussa jossa Sanna on ollut, on ollut hyvä yhteishenki porukan kesken, ei Sanna ainakaan muista mitään suurempia kiusaamisia,
ainahan niin kauan kuin kouluja on ollut, on ollut koulukiusaamista jos nyt pikku huutelut jostain tukan väristä tai jostain muusta lasketaan koulukiusaamiseksi.
--------------------
Jos annat niin saat!
Siru Member
Jäsen # 2605
Anna tähtiä Lähetetty 11-02-2005 23:30
Tässä koulu jossa Sanna oli yhteensä 6 vuotta hän oli yläastella 3 vuotta musiikkiluokalla ja kävi samassa koulussa lukion, koulun opettajat ainakin Sannan jo tuntevat tässä koulussa.
http://www.tkukoulu.fi/~lyseo/--------------------
Jos annat niin saat!
Manne Jäsen # 3253
Lähetetty 11-02-2005 23:54
Kiusaamisesta yleensä: tosiaankin sitä tapahtuu useimmin kuin tiedetään. Omien luokkakavereideni kohtelu voidaan myöskin lukea kiusaamiseksi, ja ikäväähän se oli. Syyt: olin hyvä koulussa, ja minulla alkoi murrosikä aiemmin kuin muilla, josta tuloksena oli luokan ainoat rinnat.
Opettajan kysymyksiin ei voinut vastata ilman että luokan pojat reagoivat siihen milloin milläkin tavalla. Rinnoista: ilokseni siihen aikaan oli listoilla Sliippareiden Pumpulitissit. Mulle laulettiin siis serenadeja jo silloin!
Ja tytöt: kun kuukautiseni alkoivat oli silloinen paras ystäväni niin kateellinen, ettei halunnut olla jumppatunnilla parini (eihan silloin voi liikkua!) ja kertoi myös muille tytöille, etteivät `leikkisi´ minun kanssa. Lisäksi nimenomaan tytöt levittivät minusta kaiken maailman huorajuttuja, ja olin tuolloin vasta 12-13-vuotias, enkä mitenkään tekemisissä poikien kanssa!
Näin jälkeenpäin ajateltuna, luokkani tytöistä ja pojista on muutamasta tullut julkisuuden henkilöitä: pitäisköhän soittaa Seiskaan tästä kuumasta teemasta!
Tärkeä pointti näissäkin asioissa on se, että jotkut selviää kiusaamisesta paremmin kuin toiset. Uskon, että monien tekijöiden summa, mitkä kiusaamisen seuraukset sitten lopulta ovat. No, tulipa avautuminen! Pitäisiköhän pyyhkiä koko viesti?
Viestit: 1140 | Mistä: Hollanti | Rekisteröitynyt: Kesäkuu 2004 | IP: Sisällä
NAISVALVOJA Jäsen # 1596
Lähetetty 12-02-2005 00:01
No hienoa Siru että juttu tulee, toivottavasti Kani muisti sen että kannattaa lukea juttu etukäteen? Niin kuka toimittaja artikkelin teki? Mulla on pari tuttua ja voisin vinkata myös heille asiasta
Viestit: 818 | Mistä: Suomi | Rekisteröitynyt: Syyskuu 2002 | IP: Sisällä
Jäsen # 2869
Lähetetty 12-02-2005 00:13
Anteeksi Siru väärinkäsitys! Hyvä kun oikaisit asian
Jossu Member
Jäsen # 2043
Lähetetty 12-02-2005 00:33
Kiusaaminen ei todellakaan ole leikin asia! Olin itse koulukiusaajien uhri ja sain kestää sitä melkein koko peruskoulun ajan. Pahin kiusaajani oli tyttö, joka kiusasi minua joka päivä. Hän keksi mm. syöttää minulle liitua, pakotti istumaan käytävän nurkkaan välitunnin ajaksi, repi hiuksia, haukkui, uhkaili..jne. Myös pojat ottivat osaa kiusantekoon ja keksivät työntää likaisen harjan suuhuni, jonka löysivät sisäkatoksesta. Kerran välitunnilla sain kiusaajan heittämän kävyn silmääni ja jouduin käymään terveyskeskuksessa. En uskaltanut puolustautua, koska olin silloin herkkä ja pienikokoinen. Kerran karkasin koulusta kotiin kun en enää kestänyt.
Silloiset kaveritkin hylkäsivät minut ja menivät kiusaajan puolelle. Sen ymmärrän, sillä he eivät tahtoneet tulla kiusatuiksi.
Aluksi en uskaltanut kertoa kiusaamisesta kellekään, mutta sitten otin niskastani kiinni ja kerroin asiasta äidille. Rehtori sai tuotapikaa tietää kiusaamisesta ja piti puhuttelun minun ja kiusaajan kesken. En ikinä unohda sitä. Purskahdin itkuun ja kiusaaja oli kylmä ja virnuili vieressäni. Sen jälkeen kiusaaminen laantui, mutta ei kokonaan. Sain edelleen kuulla haukkumista, en pelkästään kiusaajaltani, vaan myös muiltakin luokkani oppilailta.
Yritin jopa kiusaamisen laantumiseksi hieroa ystävyyttä pahimman kiusaajani kesken, mutta hän ei välittänyt minusta tippaakaan. Kiusaamisen takia iski masennus ja opiskelu sujui huonosti. Ainoa lohdutus oli piirtäminen.
Tätäkin kirjoitelmaa tehdessä tuli itku. Miten ihmiset voivat olla niin julmia! Vaikka minua kiusattiinkin niin minulle ei tullut mieleenikään alkaa kiusaamaan muita, vaan nielin kaiken.
Kiusatuille: Kertokaa kiusaamisesta ajoissa, ennen kuin voi olla liian myöhäistä!
--------------------
Jos olet vasara, lyö lujaa. Jos olet naula, pidä pääsi pystyssä.
Viestit: 217 | Mistä: Loimaa | Rekisteröitynyt: Marraskuu 2002 | IP: Sisällä
Siru Member
Jäsen # 2605
Anna tähtiä Lähetetty 12-02-2005 01:02
quote:
Alunperin lähettänyt NAISVALVOJA:
No hienoa Siru että juttu tulee, toivottavasti Kani muisti sen että kannattaa lukea juttu etukäteen? Niin kuka toimittaja artikkelin teki? Mulla on pari tuttua ja voisin vinkata myös heille asiasta
OHO on jo antanut Kanille kopion tekstistä (vaikuttaa fiksummalta lehdeltä) Seiska tekee maanantaina uuden jutun ja sanoin Kanille että vaatii saada lukea etukäten kirjoituksen.
Seiskan jutun kirjoitti Sunniva Strömnes
--------------------
Jos annat niin saat!
Mansen Miäs Jäsen # 3006
Lähetetty 12-02-2005 01:07
Mannelle: anna ihmeessä viestisi olla... kyllä siinä on mielenkiintoisia pointteja ja näin miehenä mielenkiintoista kuulla millaista (koulu-) kiusaaminen (ja sen syyt) on naisten keskuudessa!
Tästähän on muodostunut varsin syvällinenkin keskustelu median mahdista sekä moraalista ja koulukiusaamisen eri ulottuvuuksista, vaikka tuo alkuperäinen juttuhan on selvästi ainakin Sannan kohdalla aivan tuulesta temmattu ja en olisi kovin yllättynyt, jos samoin on Elinan kohdalla! Vaikka täytyy sanoa, että useimmiten tyypistä näkee nopeasti onko mahdollista, että hän olisi kiusaaja ja Elinan kohdalla voisin asian uskoakin!
Viestit: 1569 | Mistä: Tampere | Rekisteröitynyt: Helmikuu 2004 | IP: Sisällä
Annami Jäsen # 3090
Lähetetty 12-02-2005 01:21
quote:
Alunperin lähettänyt Jossu:
Kiusaaminen ei todellakaan olen leikin asia!
Tätäkin kirjoitelmaa tehdessä tuli itku. Miten ihmiset voivat olla niin julmia! Vaikka minua kiusattiinkin niin minulle ei tullut mieleenikään alkaa kiusaamaan muita, vaan nielin kaiken.
Kiusatuille: Kertokaa kiusaamisesta ajoissa, ennen kuin voi olla liian myöhäistä!
Todellakaan ei ole leikin asia!
Myös vaikean koulukuisaamisen uhriksi joutuneena tiedän ja kun asiat tulevat mieleen, on se todellakin itkun paikka. Minulla tuo kiusaaminen vaikutti koulumenestyksen romahtamiseen, sellaisestahan -Mikko 12345- myös tuolla mainitsi.
Ei jaksanut lukea, kun jo kouluun menokin oli ponnistus, kun tiesi mitä siellä odottaa.
Minä nielin kaiken ja opettajat sulkivat asialta silmänsä.
Se ihmisten julmuus on rajatonta! (niin tässä kuin monessa muussakin asiassa)
Asioihin pitää todella puuttua ajoissa ja onneksi on entistä paremmin puututtukin!