Author Topic: Aasian hyökyaalto - tsunami - luonnonvoimat - myrskyt  (Read 8720 times)

65

• Guest
Aasian hyökyaalto - tsunami - luonnonvoimat - myrskyt
« on: December 28, 2004, 10:06:00 am »
Maanjäristyksen ja hyökyaallon aiheuttamien kuolonuhrien lukumäärä on nyt 27 600 Aasiassa. Veikkaukseni on, että luku nousee vielä kymmenillä tuhansilla. Suomalaisiakin on melko varmasti kuollut kymmeniä. Oma veikkaukseni on toista sataa.

Eilen uutisissa näytettiin mielestäni Koh Phi Phin saarta, jossa olin 2001. Saaren asustus ja turismi sijaitsee kannaksella, jonka molemmilla puolilla on isot lahdet. Toisella puolella beach ja toisella puolella venesatama. Hyökyaalto oli uutiskuvien perusteella pyyhkäissyt koko kannaksen yli ja huuhtonut kaiken mereen. Koh Phi Philläkin on takuu varmasti ollut suomalaisia. Samoin Phuketin Bangla Road ja sen ympäristö on ollut täysin hyökyaallon vallassa. Suurin osa Phuketin kaduilla olevista ihmisistä on turisteja ja bazaarien pitäjiä.

Intian Sri Lanka jne. ovat myös turisteja täynnä.

Rankka katastrofi. Todennäköisyydellä uhrien mukana meni myös tuttuja.

hlehtine

• Full Member
(No subject)
« Reply #1 on: December 28, 2004, 10:20:00 am »
quote:
Alunperin lähettänyt La Dolce Vita:
Maanjäristyksen ja hyökyaallon aiheuttamien kuolonuhrien lukumäärä on nyt 27 600 Aasiassa. Veikkaukseni on, että luku nousee vielä kymmenillä tuhansilla. Suomalaisiakin on melko varmasti kuollut kymmeniä. Oma veikkaukseni on toista sataa...

Luku tulee varmasti nousemaan aika paljonkin. Tänä aamuna televisiossa veikkailtiin että pelkästään Indonesian alueella olisi yli 20 000 kuollutta, ja sitten Thaimaa ja Intia yms. vielä erikseen.

Kyllä siellä sen näköistä on että kuvaukset "sotatantereesta" eivät ole kaukaa haettuja.. ruumiita kelluu vedessä ja niitä heiteltiin kuorma-auton kyytiin jne... huh  [Frown]

Suomalaisiakin televisiossa haastateltiin, monella oli joku tai jotkut perheenjäsenet vielä kateissa, vain päälläolevat vaatteet olivat tavaroista jäljellä ym...

Tässä jonkun turistin hotellin parvekkeelta ottama kuvasarja kun aalto tulee Phuketiin...

- Hans

angelical.

• Full Member
(No subject)
« Reply #2 on: December 28, 2004, 10:31:00 am »
Todella järkyttävää ja surullista. Olin itse menossa viikon päästä Thaimaseen. Hotellia, johon oli tarkoitus mennä, ei ole enää olemassakaan.

Ei löydy sanoja, olen niin järkyttynyt kaikkien uhrien ja heidän omaistensa puolesta.

65

• Guest
(No subject)
« Reply #3 on: December 28, 2004, 10:34:00 am »

Tässä Koh Phi Phi,jonka matalimmalla alueella oli hotellit ja asutus.

2499

• Guest
(No subject)
« Reply #4 on: December 28, 2004, 10:43:00 am »
Minua surettaa eniten lapsiuhrien suuri maara. Toisaalta lapset, jotka jaivat orvoiksi ja toisaalta lapset, jotka menettivat katastrofissa henkensa. Uutisia en pystynyt eilen itkematta katsomaan.

Milta tuntuu lapsesta, joka jaa vieraaseen paikkaan yksin, ja aitia ja/tai isaa, ei olekaan enaa missaan? Yhta sydanta raastavaa on ajatella niiden vanhempien surua, jotka ovat menettaneet lapsensa. Kaikki uhrithan ovat kamalia, mutta kun kyseessa on lapsi, sita ajattelee, etta aikuisten tehtava on huolehtia lasten turvallisuudesta.

Tallaisia surullisia mietteita.

65

• Guest
(No subject)
« Reply #5 on: December 28, 2004, 10:46:00 am »
quote:
Alunperin lähettänyt angelical.:
Olin itse menossa viikon päästä Thaimaseen. Hotellia, johon oli tarkoitus mennä, ei ole enää olemassakaan.

Saat olla onnellinen kohtalon puolesta. Melkein voit viettää uutta syntymäpäivääsi.

Saako kysyä mihin olit menossa? Kata Beach, Karon Beach, Nai Ham Beach, Patong Beach vai?

Olisi kiinnostavaa tietää kuinka yksi M:kin tuntema henkilö selviytyi katastrofista. Harri Haatainen on asunut jo yli kymmenen vuotta Phuketin eteläkärjessä ja hänellä oli ruokaravintola, sukelluskoulu ja kalastusvene turisteille. Ainakin omaisuus häneltä on todennäköisesti mennyt.     [Frown]

hlehtine

• Full Member
(No subject)
« Reply #6 on: December 28, 2004, 11:08:00 am »
Jostain olin lukevinani että joku jenkkiläinen asiantuntija olisi varoittanut tällaisesta ajoissa (=en tiedä mitä tuo "ajoissa" tarkoittaa), mutta tuolla ei asiaa uskottu tai otettu sitä kuuleviin korviin, koska turistikautta ei haluttu vaarantaa... en tiedä onko tuossa perää?

Tuollahan ei myöskään ole nähtävästi ollut mitään sensoreita / järjestelmää joka kertoisi kun maa vavahtelee merellä ja todennäköisesti saa aikaan hyökyaallon. Näitähän taitaa olla mm. Yhdysvaltojen länsirannikon puolella Tyynellä Valtamerellä ja näin he saavat arvokasta aikaa evakuoida ihmiset pois rannoilta jos jossain merellä tulee järistys... joku asiantuntija tuota systeemin puuttumista päivitteli ja sanoi että tästä tuli heille kallis opetus..   [Frown]  

Vaikka tämä katastrofi on ihan omissa mittasuhteissaan, niin jossain määrin paikalliset ihmiset tuolla ovat tainneet jo tottua tämäntyyppisiin juttuihin. Televisiossa joku kommentoi että "siellä" (nähtävästi Phuketissa) jo paikalliset ovat alkaneet siivoamaan katuja ja meinaavat että hyvin pian taas homma jatkuu entiseen malliin.. varmaan ajattelevat sitä että turistit eivät vain kaikkoaisi..

- Hans

angelical.

• Full Member
(No subject)
« Reply #7 on: December 28, 2004, 11:09:00 am »
quote:
Saat olla onnellinen kohtalon puolesta. Melkein voit viettää uutta syntymäpäivääsi.
Saako kysyä mihin olit menossa? Kata Beach, Karon Beach, Nai Ham Beach, Patong Beach vai?

Khao Lakiin olin menossa. Järkyttävä surmanloukku.

McKone

• Full Member
(No subject)
« Reply #8 on: December 28, 2004, 11:50:00 am »
CNN televisio kanavan mukaan uhreja on jo yli 30.000. Kanavan haastattelema asiantuntija arvioi uhrien määrän nousevan yli 100.000...
As Elvis said: "Take Care of Business".

69

• Guest
(No subject)
« Reply #9 on: December 28, 2004, 11:57:00 am »
quote:

quote:
Olin itse menossa viikon päästä Thaimaseen. Hotellia, johon oli tarkoitus mennä, ei ole enää olemassakaan.

Sata suomalaista kateissa
Aasian hyökyaaltojen kerrotaan nielaisseen useita suomalaisia. Heidän kohtalostaan ei ole tietoa. Useat thaimaassa lomailleet suomalaiset ovat kertoneet perheenjäsentensä huuhtoutuneen mereen, eikä heitä ole sen jälkeen löytynyt.

65

• Guest
(No subject)
« Reply #10 on: December 29, 2004, 00:22:00 am »
quote:
Khao Lakiin olin menossa. Järkyttävä surmanloukku.

Harmi että kävi näin. Khao Lak olisi ollut idyllinen rauhallinen pieni paikka, missä ei olisi ollut sellaista bazaari hulinaa kun jossain Patong Beachilla.

Khao Lak ennen katastrofia:

Itse tykkäsin myös Koh Phi Phistä juuri sen takia, ettei siellä ollut sitä bazaari meininkiä. Eikä mm.tyrkkytyttöjä.

69

• Guest
(No subject)
« Reply #11 on: December 29, 2004, 00:25:00 am »
Ruotsalaiset valmistautuivat pahimpaan, kun tieto jopa kahdestatuhannesta kateissa olevasta maanmiehestä ja -naisesta levisi.

65

• Guest
(No subject)
« Reply #12 on: December 29, 2004, 00:35:00 am »
quote:
Alunperin lähettänyt Team:
Ruotsalaiset valmistautuivat pahimpaan, kun tieto jopa kahdestatuhannesta kateissa olevasta maanmiehestä ja -naisesta levisi.

Kyllä! Ruotsalaiset ovat olleet ahkeria Aasian matkaajia ja kun tietää, että juuri turistit ovat rannoilla, eivätkä sisämaassa toisin kuin paikalliset. Näin ollen uhrit ovat juuri enimmäkseen turisteja, varsinkin Thaimaassa.

Myös saksalaiset ja venäläiset ovat iso ryhmä turisteista.

Adriana

• Full Member
(No subject)
« Reply #14 on: December 28, 2004, 13:30:00 pm »
Minun eräät ystäväni olivat tapahtumahetkellä turvassa Bangkokissa (anteeksi jos kirjotin sanan väärin!)odottamassa lentoa Hua Hiniin.

Serkkuni oli Phuketissa perheineen, kolmen lapsen kanssa. Luojan kiitos he selviytyivät koska eivät juuri siloin olleet rannan läheisyydessä. Heidän poikansa oli kutenkin erossa muusta perheestä. Hänet löydettiin parin tunnin piinan jälkeen ja vietiin muun perheen luokse vuorille evakkoon. Että tässä edes pieniä onnellisia uutisia lähipiiristäni.

Kiitos matkatoimistojen työntekijöille jotka joutuvat pysymään kylminä ja toimimaan tällaisen katastrofinkin sattuessa!!!!