Ajattelin nyt vielä itsekin laittaa jotain kommenttia noista 1987-90 MS-kisoista... Ja parista muustakin kisasta.
Vuonna 1987 kaunein oli Maria Valtonen. Toisena Outi Tanhuanpää ja kolmantena varmaan Niina Kärkkäinen sitten. Mutta Maria ehdoton ja ylivoimainen ykkönen joka tapauksessa! Tykkäsin katella näitä kisoja uudestaan, varsinkin arkipukukierroksen muistin hyvin ulkoa yli 15 v takaa. En oo muuten nähnyt koskaan niitä Skandinavioita, jotka Maria voitti. V. 1987 en vielä tiennyt et on olemassa Miss Skandinaviatkin.
Vuonna 1988 mun ehdoton suosikki oli aikoinaan Minna Rinnetmäki, ja täytyy myöntää että kisoja uudestaan katseltua Minna on edelleen mun ykkönen ko. vuonna. Todella kaunis! (Nykyaikana noin muodokas missi olisi varmaankin mahdottomuus..?) Helena Säkkinenkin on tosi kaunis, mutta ehkä laittaisin Nina Björnströmin kakkossijalle ja Helenan vasta kolmanneksi. Ninasta hehkui jonkinlainen loisto ja esiintymisvarmuus koko kisan ajan, vaikka Helenalla ehkä kauniimmat kasvot onkin kuin Ninalla. Minna Rinnetmäen vuoksi nää missikisat on aina olleet mun suosikkikisat ja ne herätti mussa eniten muistoja! Niin, ja toteutukseltaan huomattavasti paremmat kuin esim. seuraavan vuoden kisat.
![[love]](graemlins/love.gif)
Vuoden 1989 skandinavioissa muuten Nina ei ollut enää niin kaunis kuin Miss Suomi-kisoissa, johtui varmaan huonommasta kampauksesta (Milka siis kopsas mulle ko. skandit myös).
Vuonna 1989 mun suosikki oli ja on Åsa (puutteellisesta suomenkielen taidosta huolimatta), ja seuraavana Minna Kittilä. Kolmanneksi olisin varmaan valinnut Nina Anderssonin, mutta en nyt ainakaan sitä Tuija Junnilaa, jota kammoksuin jo ko. vuonna!
![[18_crazy]](graemlins/18_crazy.gif)
Mä en kans oikein ole koskaan tykännyt tän kisan iltapukukierroksesta, kaikilla samanlaiset ällöttävät mekot... Åsa oli ansainnut paikkansa saman vuoden Universumeissa kärkikymmenikössä(nää kisat Milka mulle myös "lahjoitti"), mut viiden parhaan joukkoon ei enää mahtunut mun mielestäkään. Tykkäsin USA:n edustajasta, tosi kaunis. Olisin varmaan valinnut voittajaksi USA:n. Semifinalisteista kakkonen olis ollut Hollannin Angela Visser. Kolmas sija menee sitten jo huomattavasti vaikeammaksi.
Vuoden 1990 kisoissa parasta mielestäni oli se alun "laskettelusessio" ja juhlapukukierros. Uimapukukierroksesta mulla ei ollut mitään muistikuvia, enkä kyllä ihmettele yhtään... Nina Björkfelt olis saanut voittaa nämä kisat, seuraavaks Tiina Vierto ja kolmanneks Anu Yli-Mäenpää. Tina Forsman, yök!
Vuoden 1991 Miss Suomi-kisoissa mun suosikki oli Nina Autio ja olis varmaan edelleenkin, mut mitään muuta en noista kisoista sitten muistakaan...