Author Topic: paasto..???  (Read 3123 times)

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
  • "Vanhassa vara parempi!"
(No subject)
« Reply #15 on: August 14, 2003, 20:08:00 pm »
Yksi vastaava aine on omenaviinietikka. se myös poistaa kuona-aineita elimistössä. Kolmen päivän kuurin kun kestää niin hyvä on. On nimittäin niin etikkaa että!!

2 tl omenaviinietikkaa
1 tl hunajaa
2 dl vettä
aamulla vain

ja muina päivinä
ilman hunajaa
  [thum]  

eikä syödä mitään vaan juopotellaan!!!

nostan hattua jos nämä juotte!   [thumb]  

Yleisenä jokapäiväisenä aamujuomana 2 tl etikkaa mehussa!
suosittelen tätä!!   [Smile]    [Smile]
-Kauneus on katsojan silmissä!-   

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #16 on: August 14, 2003, 20:20:00 pm »
Korjaus edelliseen! Kuurin aikana otetaan juomat aamuin illoin!
Omenaviinietikka ei ole vaarallista!   [Big Grin]

Petra

• Full Member
(No subject)
« Reply #17 on: August 14, 2003, 21:44:00 pm »
Muistetaanhan me, että koko kuona-ainehöpötys on luontaistuotekauppiaiden keksintöä...  [Roll Eyes]   Meidän elimistömme on niin hieno systeemi, että se poistaa ihan itse omat kuonansa.

Gizi

• Full Member
(No subject)
« Reply #18 on: August 15, 2003, 08:19:00 am »
Minä olen kyllä niin mukavuuden haluinen, että mieluummin syön normaalisti ja annan kuona-aineitteni tulla ulos itsestään kun alan lipittämään jotain omenaviinietikkaa tai luumumehua! Molempia kokeillut ja oksennus ei ollut kaukana kun yritin niitä litkuja nieleskellä. Kokeilen nyt tuota colontonic caps-kuuria koska se on hajuton ja mauton ja helppo kantaa mukana. En kuitenkaan usko, että kuurilla on mitään ihme vaikutusta minun elimistössäni. Saas nähdä!

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #19 on: August 15, 2003, 10:48:00 am »
Valitettavasti kaikki kuona-aineet eivät lähde normaalisti! Suoliston seinämiin jää aina jämiä!! Kuuri on samalla suoliston puhdistusta! Väsynyt, tehoton, haluton?? Kokeile silloin jotain suoliston puhdistusta!!! Ei soopaa!!  [thum]    [Wink]

Pavarotti

• Junior Member
  • **
(No subject)
« Reply #20 on: August 19, 2003, 09:44:00 am »
Oiskohan siistimpää syödä terveellisesti ja kuluttaa sen mitä syö, ja jos laihtua siis haluaa niin kuluttaa vaan enemmän ku lataa. Aerobista liikuntaa ja paljon vettä päivässä niin se vesi kyllä huuhtoo ne aineet kusen mukana. Paasto on kai sitten ihan jees mutten lähde itse kokeilemaan...jos se nyt ketään nappaakaan  [Smile] .

angelical.

• Full Member
(No subject)
« Reply #21 on: August 19, 2003, 15:24:00 pm »
quote:
Alunperin lähettänyt Pavarotti:
Oiskohan siistimpää syödä terveellisesti ja kuluttaa sen mitä syö, ja jos laihtua siis haluaa niin kuluttaa vaan enemmän ku lataa.

WORD!   [king]

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #22 on: August 19, 2003, 18:46:00 pm »
Nyky yhteiskunta on semmoinen että ruoka-aineet sisältää vaikka mitä lisäaineita ja myrkkyjä. Nämä jää elimistöön!! Ei lähde vedelläkään pois!!  [thum]    [thum]

Sari

• Full Member
(No subject)
« Reply #23 on: August 29, 2003, 15:40:00 pm »
Minä puolestani olen samaa mieltä kuin Pavarotti, joka aiemmin viisaasti kommentoi että vedellä ja liikunnalla saadaan vilkastettua aineenvaihduntaa ihan tarpeeksi.
Paastot vievät elimistön hiilihydraattien puutteessa ketoositilaan, joka esim. diabeetikolle hengenvaarallinen. Ketoositilassa ilmenee juuri päänsärkyä, ummetusta jne. paastoajien vakiovaivoja. Jos yhtäaikaa paastotessa harrastetaan liikuntaa (kevyttäkin) elimistö alkaa myös ns. syödä omaa itseään eli polttaa pois kehosta lihasmassaa.
Terveydenhuoltoalan koulutuksenikin perusopit sotivat paastoamista vastaan, itse en kokeilisi sillä en halua kadottaa vaivalla hankkimiani lihaksia  [thum]  
Mutta jos joku kokee paaston hyödyttävän itseään niin ei kai siinä mitään..jokaisella on ne "omat juttunsa"  [Smile]

himpula

• New Face
  • *
Re: paasto..???
« Reply #24 on: April 07, 2006, 15:48:55 pm »
Jepjep, mulla lähti ainakin paastolla muutamassa päivässä lihaksia ja kroppa näytti vaan entistä löllömmältä. Sitten tuli tuplaten takaisin ne mitä sillä paastolla lähti, joten en todellakaan suosittele. Puhdistumisen ja olon kannalta se on kyllä hyvä juttu, mutta itse en ainakaan halua menettää lihaksia yhtään enempää mitä on pakko, ne kun muutenkin pienenee esim laihduttaessa.

Jukka

• Guest
« Reply #25 on: April 08, 2006, 13:53:18 pm »

Minä satun olemaan paastoamisen veteraani.  Olen paastonnut toistakymmentä kertaa.  Tässä kokemuksia ja vinkkejä.  Jokainen toki reagoi yksilöllisesti.

Lyhin paastoni on ollut viikon ja pisin 25 vuorokautta.  Olen lukenut kirjastossa kaiken paastokirjallisuuden.  Teo Snelmannin kirjassa on parhaita vihjeitä.  Mun tapani paastota on yhdistelmä Vogelin mehupaastoa ja muualta koottuja vinkkejä.  Mehut voi toki tehdä itse mehulingolla mutta luontaistuotekaupan paastopaketti on hyvä startti ja sitä voi täydennellä muilla tuotteilla ja esim. paastoa jatkaessa ostaa lisää mehuja sun muuta pullo pari kerrallaan.

Paastoaminen aloitetaan apteekista saatavalla glaubersuolalla.  Se liotetaan lämpimään veteen.  Mitään niin karmean makuista tököttiä en ole ikinä suuhuni pistänyt.  Tämän jälkeen kannattaa olla vessan lähistöllä, aine todella räjäyttää suoliston tyhjäksi.  Toinen vaihtoehto voisi olla liotetut pellavansiemenet.

Päivärytmiin kuuluu 3 "ateriaa".  Aamiaisella lasi vettä, lasi hedelmä- tai marjamehua ja kuppi yrttiteetä. Päivällisellä aineenvaihduntaa edistävää vaikkapa kultapiiskuteetä, vähäsuolaista kasvislientä (kannattaa olla tarkkana laktoosin kanssa) ja kasvis- tai vihannesmehua (jokin sekoitus, porkkanamehu, punajuurimehu, sellerimehu tai vaikkapa hapankaalimehu). Illallisella yrttiteetä (varmaan voi ottaa vaikka ruusunmarja- tai kamomillateetä), kasvislientä ja taas vihannesmehua.  Teet edistävät aineenvaihduntaa, mehuissa ja kasvisliemessä tulee tarvittavat ravintoaineet.

Yleensäkin kannattaa ottaa mahdollisimman vaihtelevia mehuja, jottei kyllästy yhteen ja samaan.  Mustaherukka- ja greippimehut ovat ERITTÄIN hyviä.  Vihannessekoitukset ja kasvissekoitukset melko ankeita. Porkkanamehu on ihan jees, samoin punajuuri- ja tomaattimehut. Jos joku kehuu sellerimehua niin hän on sitten varmaan camparin ja pernodikin ystävä.

Paastoamisen tarkoitus ei ole nälkiinnyttäminen vaan antaa elimiställe tilaisuus puhdistua ja ruoansulatuselimistölle lepoa.  Unentarve vähenee ja paaston aikana energisyys kasvaa.  Alussa tulee paastokriisejä, kun elimistö aloittaa puhdistumisen.  Voi tulla päänsärkyä esim. kahvin- tai tupakanpuutteen takia.  Tupakointi tulee EHDOTTOMASTI lopettaa paaston ajaksi kuten kahvinjuominenkin.  Paastoaminen voi jollekulle olla keino päästä tupakoinnin lopettamisessa alkuun.  Mutta kun paastokriiseistä pääsee sanotaan 5 vuorokauden jälkeen ohi niin ainakin mun tekee mieli aloittaa lenkkeily.

Paaston aikana elimistö käyttää tehokkaasti nautitun ravinnon hyväkseen.  Siksi kannattaa nauttia korkealaatuisia vitamiini- ja hivenainerikkaita tuotteita.  Ei todellakaan mitään raasteita tai vastaavaa, koska ne käynnistävät ruoansulatuksen ja näläntunne palaa.  Mehut, kasvisliemi ja teet imeytyvät tehokkaasti ja ne ovat erittäin terveellisiä lisiä normaaliinkin ruokavalioon silloin tällöin.  Monivitamiinipilleri, merilevä- tai spirulinapilleri tai vaikkapa lusikallinen Bio-strathia kannattaa nauttia päivittäin paaston aikana vitamiinienpuutteen ehkäisemiseksi.

Paastoaminen kannattaa suorittaa lämpimään vuodenaikaan.  Muuten voi flunssa iskeä tai ainakin on jatkuva vilu. 

Yhtä asiaa on turha kierrellä.  Paastoamiseen kuuluu EHDOTTOMASTI 2 kertaa päivässä tehtävä suolenhuuhtelu.  se on aika simppeli juttu, kun sen kerran opettelee.  Muussa tapauksessa paksusuoleen päätyvä kuona imeytyy takaisin elimistöön ja olo pahenee.  paastoaminen ilman suolenhuuhtelua on itsensä rääkkäämistä ja suorastaan vaarallista.

Paastoaminen kannattaa tehdä tosissaan.  Itse olen päätynyt noin pitkiin paastoihin siitä yksinkertaisesta syystä, että kun alkuu pääsee niin olo muuttuu niin erinomaiseksi ettei haluaisi aloittaa syömistä ollenkaan.  Tästä syystä en suosittelisi paastoamista anoreksiaan taipumusta omaaville ihmisille tai muutenkaan luonnostaan hoikille.  Korkeintaan lyhyttä, viitisen päivää kestävää paastoa.  Terve ihminen voi paastota vaikka 2 kuukautta mutta siinä ei oikeastaa ole mitään järkeä. Tuommoinen pari viikkoa on ihan sopiva aika.  Siinä ajassa ehtii nauttimaan miellyttävästä keveyden tunteesta.

Paastoamisen aikana ainakin itse nukuin erittäin hyvin ja normaalia lyhyempiä unia.  Siihen en osaa ottaa ollenkaan kantaa, vaikuttaako paastoaminen hormonitoimintaan tai sopiiko se esim. murrosikäisille.  Itse arvioisin, että paastoaminen on täysi-ikäisen "harrastus".  Lapsilla ei ole tarvetta todellakaan paastoamiseen.

Paastoaminen saattaa auttaa monenlaisiin vaivoihin.  Olen lukenut, että esim. kihtipotilailla olisi ollut apua paastoamisesta.  Toisaalta paastoamisen alussa voi tulla aika rankkojakin sivuoireita, jos on jokin vakavampi sairaus.  Tarinoita kuulee jopa syövästä paranemisesta, en ota kantaa.  Iho-oireiden uskoisin helpottavan paaston avulla mutta sekin on tietysti täysin yksilöllistä.  Verenpaine ainakin itselläni laskee paastotessa.

Paaston aikana ei kannata varata hirveästi ylitöitä tai muuta stressiä.  Mutta itse olen käynyt töissä baarimikkona paastoamisen aikana ja olin normaalia energisempi.  Vähän hitaasti asiakkaat katselivat, kun kiskoin perunamehua lounaaksi :)
Aamulla noustessa verensokeri saattaa olla alhainen.  Jotakuta voi huipata eli kannattaa lähteä hissun kissun liikkeelle.

Liikkuminen maistuu paaston aikana.  Lähinnä pitkäkestoinen harjoittelu, ei niinkään repivää voimaa vaativa treeni.  Paastoaminen on muutenkin hyvä tapa aloittaa elämäntaparemontti.  Paastoamisen jälkeen syöminen aloitetaan hyvin varovasti, esim. puolikas omena päivässä ja siitä hitaasti kasviskeittoihin tai vaikka kaurapuuroon siirtyen.  Ai että näkkileipä ilman päällysteitä maistui herkulta paaston jälkeen!  itse tosin olen sortunut siihen, että 2 viikon paasto loppui salamipitsaan ja 7 tuoppiin.  Selvisin ilman vatsanväänteitä mutta joku herkempi olisi saattanut saata vatsakramppeja, tuskin vatsanhuuhteluun sentään.  Levossa ollut ruoansulatuselimistö ei käynnisty napinpainalluksella.

Ikävintä paastoamisessa on glaubersuola (saattaa yrjä lentää), kasvisliemilitkun juominen, kitkerän kultapiiskuteen juominen (ehkä pitäisi lisätä siihen hunajaa tai jotain, ei tietenkään sokeria) ja määrätyt aika litkunmakuiset kasvissekoitukset (Samassa pullossa porkkana, punajuuri, hapankaali, selleri, tomaatti ja ties mitä. Ehkä joku tykkääkin, itse kun olen pääasiassa lihansyöjä).

Yksi juttu, jonka lopuksi mainitsen, on syljenerityksen heikkeneminen paastoamisen aikana.  Sylkihän suojaa hampaita esim. happamien ruokien syövyttävältä vaikutukselta.  No mulla hammaslääkäri totesi kiilteen syöpymistä, mikä on pysyvä vaurio.  Hammaskiillehän on ihmisruumiin kovinta ainetta.  Mulla ei ole siihen muuta selitystä kuin happamat paastomehut ja Molkosanin nauttiminen paaston aikana.  Molkosan on Vogelin maitoheravalmiste, erittäin kivennäispitoinen.  Sitä voisi verrata happamuudeltaan etikkaan.  Unohdin mainita, että maitoheraa voi vapaasti nauttia veteen laimennettuna pitkin päivää paaston aikana.  Juoma on miellyttävän lievästi hapan ja tekee hyvää suoliston bakteerikannalle.  Luulenpa, että maitoheraa voisi käyttää kotitekoisiin salaattikastikkeisiinkin.  Senkin unohdin mainita, että riittävästä nesteen saamisesta tulee huolehtia paaston aikana eli "aterioiden" välissä ainakin pari litraa vettä päivässä.

Itse olen aina suuresti nauttinut paastoamisesta.  Se on itsessään ilo, ei mikään velvollisuus tai laihdutuskuuri.  Se on kuin lomaa arjesta.  Paastoaminen loma-aikaan on erinomainen vaihtoehto.  Jos tuota kiillevauriota ei olisi niin paastoaisin varmasti edelleen.  Nyt tyydyn kevytpaastoihin tai kevennettyyn ruokavalioon (kaurapuuroa, hapankaalia, kasviskeittoa, piimää, hedelmiä).

Vastailen mieluusti kysymyksiin, jos jollakulla on ongelmia paastoamisen kanssa.

Julkkikset Team

• Administrator
  • Readers are plentiful; thinkers are rare.
« Reply #26 on: April 08, 2006, 14:22:07 pm »
Hurveen Elina pitää välillä paastoja.

vapor

• Full Member
« Reply #27 on: August 16, 2008, 15:43:20 pm »
<a href="http://www.youtube.com/v/zqU2qKySpYM&amp;eurl" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/zqU2qKySpYM&amp;eurl</a>
preselected by other women, leader of men, protector of loved ones

Fedja

• Guest
« Reply #28 on: August 19, 2008, 19:16:30 pm »
Paastoamisesta tulee mahtava olo kun sinnittelee parin ensimmäisen rankan päivän yli. Olo oli keveä, mieli kirkas ja virkeä, pursusi energiaa. Laihdutuskeinona en paastoa käyttäisi vaan nimenomman puhdistuskuurina kuten tarkoitus. Jukka tiivisti hyvin oleellisen. Kamalinta paastossa ei ollut ensimmäisten päivien nälkä eikä edes huuhtelu, vaan glaubersuola. ?a?? Senkin kesti kun tiesi miten hyvän olon lopulta saa palkkioksi.

Kannattaa katsoa vaporin video! :-*

Kevyempi versio paastosta on Colon Clear -kuuri (esim. hiivakuuri tai jauhe, jota nautitaan aterioiden välissä), jonka aikana syödään normaalisti (mahdollisimman terveellisesti tietenkin paras) eli paastota ei tarvitse.