Author Topic: paasto..???  (Read 3123 times)

Marie

• New Face
  • *
paasto..???
« on: July 04, 2003, 15:33:00 pm »
Tuntuu, että näin kesällä on kauhean raskas ja väsyttävä olo..Kroppa on turvonnut ja ihokin on huonossa kunnossa, oisko paastosta apua?? ja kuinkahan kauan sitä olisi tervettä jatkaa vai onko se ylipäänsä tervettä ollenkaan??     [Roll Eyes]  Olen kuullut vähän ristiriitaisia kommentteja kys. aiheesta enkä tiedä mitä uskoa... Vinkkejä paastoon??

647

• Guest
(No subject)
« Reply #1 on: July 04, 2003, 16:23:00 pm »
Olen paastonnut periaatteessa vain kerran elämässäni. Ja ainakin minun kokemukseni siitä oli LOISTAVA! Paastosin yhteensä 6 päivää. Ennen kuin aloitin niin pari päivää soin todella kevyesti, esim. vain muutaman hedelmän tai salaattia. Sitten oli 5 päivää pelkällä mehupaastolla (kaikkia erillaisia mehuja, porkkana, appelsiini, omena, tomaatti...jne) Ensimmäiset pari päivää olivat ainakin minulle tosi rankkoja, ja maha kurni äänekkäästi. Sitten 3-5 päivä olivat aivan loistavia, olo tuntui hyvin kevyeltä ja energiseltä. Suorastaan tuntui kuin olisi leijunut! Päätin paastota vain 5 päivää kun minulle sanottiin ettei ainakaan yli viikkoa kannata paastota, ja koska se oli eka kertani niin en viitsinyt ottaa turhia riskejä. Paaston jälkeen tein kuten alussakin, eli aloitin syomällä hyvin kevyesti ettei vatsa kokisi mitään äkkishokkia ruuan kanssa. Kaikenkaikkiaan minun kokemus oli hyvin myonteinen, mutta VAROITUKSEN SANANA. Yritin vastaavaa tässä viime talvena ja olo tuli niin heikoksi, että ekan päivän jälkeen oli pakko syodä. En tiedä mikä siihen mahtoi vaikuttaa, mutta iski hirveä päänsärky ja heikotus kun ei syonnyt.  Toivottavasti tulee hyviä neuvoja muilta jotka tietää enemmän asiasta!!! Mun neuvo olisi että jos ne ekat päivät tuntuu hyvältä (tottakai siis nälkä on) niin paastoa, mutta jos olo menee aivan liian haikoksi ja kipeeksi, niin ei kannata! Ylipäätänsä ei terveyden kanssa kannata leikkiä, se on yksi niistä tärkeimmistä asiosta, joiden arvon ymmärtää vasta kun sen on menettänyt!

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
  • "Vanhassa vara parempi!"
(No subject)
« Reply #2 on: July 04, 2003, 19:54:00 pm »
Paaston tarkoitus on saada "paha" pois elimistöstä. Suositus on ensin muutaman päivän rehun syönti että vatsa tottuu kevyempään ruokaan ja suositus olisi suoliston tyhjennys. Siis tarkoitus todella on että suolisto lepää.. Aloittelijalle on muutaman päivän paasto suositeltavaa. kaikennäköisiä oireita voi tulla kuten heikotusta, päänsärkyä, huimausta, ylimääräisiä tykytyksiä.. paaston aikana ei rehkitä vaan rentoudutaan, levähdetään... ja ruoan syönti aloitetaan kevyesti kuten ennen paastoakin.
Juodaan kaikkia mahdollisia tuoremehuja, yrttiteetä, ei kahvia eikä tavallista teetä, (siksi voi tulla se päänsärky!)vitamiinit ja hivenaineet ovat tärkeitä ja VETTÄ litra kaupalla...jos käyttää lääkkeitä en suosittele  [thumb]    [Smile]
-Kauneus on katsojan silmissä!-   

Heljä

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: July 04, 2003, 22:45:00 pm »
Olen itsekin mietiskellyt paastoamista sen takia että pääsisi ruoansulatuksen suhteen aloittamaan "puhtaalta pöydältä". En ole paastonnut aiemmin, ja ajattelinkin aluksi kokeilla miltä tuntuu ns. elimistönpuhdistuskuuri. Se ei ole paasto, mutta edesauttaa kuonan poistumista elimistöstä.

Olisi ihan mielenkiintoista kuulla kokemuksia Colontonicista ja muista vastaavista jos joltakulta sellaista löytyy.

Tällaisen ostin juuri luontaistuotekaupasta ja tänään aloitin: http://www.terveyskaupat.net/nettikauppa/vatsa_ja_suolisto/colontonic/

Jos luumun maku etoo suuresti, en suosittele tätä. Maistuu vahvasti nimittäin juuri siltä.. Mä en ainakaan oikein tykkää.   [18_crazy]  Jännä nähdä miten käy kolmen viikon aikana. Voin kirjoitella fiiliksistä tänne sitten.

Heljä

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: July 04, 2003, 22:53:00 pm »
Päänsärky paaston aikana johtuu muuten käsittääkseni siitä, että ravinnonpuutteessa elimistö alkaa ottamaan peräsuoleen tuutattua tavaraa uudestaan käyttöön. Kerran huonoksi todettu matsku ei kuitenkaan energiaksi sovi sen paremmin toisellakaan kerralla.. Päänsäryt aiheutuvat siis kuona-aineiden takaisinimeytymisestä? Korjatkaa jos olen väärässä.

Tästä syystä suolihuuhtelu kai onkin niin oleellinen osa paastoa.

Nämä jutut muuten kertoilin lähinnä lukemieni paastoa käsittelevien ohjeistuksien perusteella. Itse en siis ole (vielä) koskaan paastonnut, mutta aikeissa olen.

Kaivoinpas vielä ahkerana tyttönä muutamia kivoja linkkejä aiheesta!

Hauskalla otteella kirjoitettu Vegaaniliiton ohjeistus:
http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/1996/kevat/vegaia-3.html

Tunnettujen Vogel-tuotteiden sivuilta löytyvä ohjeistus:
http://www.vogel.fi/ajankohtaista/paasto.htm
(kannattaa muutenkin tutkia noita sivuja)

Vogelilla on ilmeisesti aika käteviä valmiita 4 ja 7 päivän paastopaketteja. Ovatko ne hyviä?

[ 04-07-2003, 23:05: Viestiä on muokannut: Susannaheljä ]

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #5 on: July 05, 2003, 11:49:00 am »
Minulla päänsärky johtuu aivan selvästi kahvittomuudesta, koska tarvitsen aivan varmasti aamukahvit jotta saan tarvittavat kofeiinit. muille kahviajoille aivan sama.. olen nimittäin kokeillut kahvitta olemista ja voi sitä oloa...  [king]  
olen joskus kokeillut tuota tonicia, ihan hirveetä enkä tainut saada kuuriakaan  läpi.   [thum]   kaikkea kuitenkin hullujen pitää kokeilla...  [thum]    [Roll Eyes]

Marie

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: July 07, 2003, 18:27:00 pm »
Kiva, että laitoitte linkkejä ja muita vinkkejä. Kiitos! Voisin kokeilla paastoa varovasti aloitellen vain muutamalla, 3 päivällä ja katsoo sitten miten elimistö voi. Tosin itse syön kesällä muutenkin huonosti, välillä todella pitkiä taukoja eikä oikeen mitään kunnollisia aterioita.  [Frown]   Ajattelin tähänkin saada muutosta ja syödä vaikka entistä enemmän kasvispainotteisesti paaston jälkeen.

647

• Guest
(No subject)
« Reply #7 on: July 08, 2003, 17:49:00 pm »
Unohtui sanoa, että vaikka muuten olen kaiken makean suurkuluttaja, niin paaston jälkeen ei tehnyt lainkaan mieli mitään makeaa...Eli hyvä startti makeislakolle tms. jos tapana napostella kaikkea epäterveellistä! Pitäiskohän kokeilla taas itsekin...

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #8 on: July 08, 2003, 20:38:00 pm »
Kunhan muistatte, paasto ei ole laihdutuskuuri.. Enkä kyllä suosittele muutamaa päivää pitempää kuuria. Jos et saa päivän tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita, menet todella heikkoon kuntoon. Olkaa varovaisia! Paaston voi ottaa kuurina, vaikka kerran kuussa muutama päivä!   [Roll Eyes]    [Wink]

Heljä

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: August 02, 2003, 06:40:00 am »
quote:
Alunperin lähettänyt Susannaheljä:
Jos luumun maku etoo suuresti, en suosittele tätä. Maistuu vahvasti nimittäin juuri siltä.. Mä en ainakaan oikein tykkää.    [18_crazy]   Jännä nähdä miten käy kolmen viikon aikana. Voin kirjoitella fiiliksistä tänne sitten.

Joopa joo. Mulle muuten kävi tämän kanssa niin että jätin koko litkun. Yök. En tajua kuka pystyy juomaan sitä kolme viikkoa.  

[18_crazy]    [18_crazy]    [18_crazy]  

Juoman maku ällötti jo alusta lähtien. Parin päivän jälkeen musta tuntui että ihokin haisee ihan sille. (hyi) Kestämättömintä oli kuitenkin ko.litkusta aiheutuneet vatsanväänteet; vatsa oli koko ajan ihan turvoksissa, tuntui että mikään muu kuin nesteet ei liiku.

Joko olen liian heikkoluonteinen tai sitten kyseinen valmiste ei vain yksinkertaisesti sopinut minulle.

[Mad]

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #10 on: August 02, 2003, 17:28:00 pm »
Luumuhan on turvottaa, joten se ei välttämättä sovi kaikille! On niitä kyllä muitakin vaihtoehtoja! Kannattaa käydä luontaistuotekaupassa!!   [Roll Eyes]

Gizi

• Full Member
(No subject)
« Reply #11 on: August 04, 2003, 11:29:00 am »
Olen ollut samalla luumumehukuurilla ja se oli todella vastenmielistä! Sain kuurin kyllä loppuun vaikkakin luumumehu oli jotain todella kuvottavaa. Liian laimeaa ja vielä luumun makuista.. YAK!
Inhottavinta kuurissa oli se, että maha oli koko ajan ihan löysänä ja vessassa täytyi käydä koko ajan, varsinkin alussa. Ehkä ne oli niitä kuona-aineita jotka poistuivat kropastani. Syön nimittäin joka päivä makeaa ja todella useasti jossain mäkissä jne. Kuurin aikana tämäkin tapa jäi pois koska ruuat tuli melkein samantien ulos.
No kuitenkin kun olin kärsinyt kolme viikkoa kaameaa mehua ja vessassa juoksua niin masennuksekseni huomasin, että kuurilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta, ainakaan ulkoisesti.
Eli ei kiitos uudelleen.
Jos minä haluan pitää pikku paastoja niin syön töissä vain ananasta ja vettä ja sitten illalla kotona jotain hieman normaalia kevyempää ja terveellisempää (tämä on helppo toteuttaa minun ruokavaliollani). Ananaksen ja tietysti normaalin treenaamisen avulla sain itseni hoikempaan kuntoon ja sisäiseti raikkaamman tuntuiseksi. Kannattaa kokeilla!

Maana

• Full Member
(No subject)
« Reply #12 on: August 04, 2003, 16:42:00 pm »
Noin vuosi sitten kokeilin juuri tuota luumupuhdistuskuuria, ja minulla se tuntui jopa toimivan, sillä kolmen viikon jälkeen olo tuntui paljon paremalta, energisemmältä ja ihokin oli raikkaaman oloinen. Tosin asiaan voi vaikuttaa se, että kuurin aikana täytyy ensinnäkin juoda litra luumumehua päivässä jonka nesteenpoistovaikutus pitää kompensoida litralla vettä. sen lisäksi join yleensä vielä normaaliannokseni, 2,5l vettä päivän mittaanJa vesihän tunnetusti on maailman paras puhdistaja. ja eipä siinä paljoa ruoka enää maistunut kun koko ajan piti olla nestettä nauttimassa.

Gizi

• Full Member
(No subject)
« Reply #13 on: August 14, 2003, 13:24:00 pm »
Löysin luontaistuotekaupasta Colontonic caps-pakkauksen! Hienoa! Nyt voin kokeilla colontonic-kuuria ilman ällöttävän luumumehun juomista. Kannattaa kokeilla. Kuuri toimii niin, että aamulla otetaan kaksi kapselia ja päivällä yksi tietysti veden kanssa tai juomavaihtoehtoina oli myös kivennäisvesi ja mehu. Sitten täytyy vain huolehtia, että tulee juotua vettä tarpeeksi päivän mittaan. Minä ainakin jouduin parin ensimmäisen päivän aikana juoksemaan vessassa koko ajan niin nestehukka olisi tullut jos ei olisi juonut samaa määrää takaisin.

tyttelityy

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #14 on: August 14, 2003, 15:29:00 pm »
Tytöt, todellinen paasto on ettei syö mitään vain juodaan?   [thum]