Author Topic: Kasvissyonti  (Read 4361 times)

647

• Guest
Kasvissyonti
« on: July 04, 2003, 14:54:00 pm »
Olisi kiva kuulla ihan vaan uteliaisuudesta loytyyko täältä kasvissyojiä ja mistä teidän ravintonne koostuu ja miksi olette kasvissyojiä?
Itse aloitin spontaanin tyylini mukaisesti vain yksi kesä muistaakseni 6 vuotta sitten ollessani Hollannissa ja kokoajan olin kaiken maailman grillijuhlia ja sitt jossain vaiheessa se meni jotenkin yli ja päätin kaikella 17-vuotiaan tarmolla etta ei enää lihaa kiitos! Alkuun soin kalaa, mutta sekin jäi jossakin vaiheessa pois. Kanaa en ole koskaan syonytkään. Ensimmäinen vuosi oli mielestäni vaikein, kun ei viitsinyt etsiä tietoa uudesta ravinnostani ja jollain tapaa olisi liha kuitenkin maistunut. Mutta siinä jossakin vaiheessa tuli sitten se "aatekin" mukaan, Se että ei halunut syodä lihaa, nimenomaan koska se oli lihaa. Suoraan sanottuna ajatuskin että olisi sitä suuhunsa pistänyt teki kipeeksi... Nykyään pyrin syomään mahdollisimman monipuolisesti ja olen tyytyväinen elämääni näin.En usko, että tulen enää koskaan lihaa syomään. Kasvissyonnissä minua edelleen ärsyttää paitsi se hintataso, myos ihmisten kommentit, jotka he sanovat kuullessaan että olen kasvissyojä: "Ai siksi sä olet noin hoikka" tai "Jaa sä halut pysyä hoikkana vai?!" Ihan niinkuin kasvissyoja ei vois lihota! Vegaani vois olla ehka eri juttu, mutta se on mulle ainakin vähän liian radikaali juttu. Mutta siis tälläsenä ovolaktovegetaristina eläminen viimeiset vuodet ei ainakaan ole laihduttanut, eipä tosin ole lihottanutkaan. Mutta sehän on vain se tasa-paino liikkumisen ja syomisen kanssa joka pitää painon kurissa. Nykyään kun ne tyypit jotka luulee että teen näin vain ulkonäon vuoksi, sanon heille, ei olen kasvissyojä koska en tahdo syodä mun kavereita;)Ja tämä tarina on tosi!

647

• Guest
(No subject)
« Reply #1 on: July 04, 2003, 14:59:00 pm »
Siis älkää antako ton järkkypitkän romaanin tossa saada teita unohtaan noita alkupään kysymyksiä, olis kiva kuulla mielipiteita ja teidän tarinoita miksi olette kasvissyojiä. Ja olisi erittäin loistavaa saada ammattilaisilta tietoa tervellisestä ja monipuolisesta kasvisruoka valiosta kun en itse uskalla alkaa leikkiä asiantuntijaa tässä asiassa, kun kaikessa muussa se olen jo;) Niin ja lemmariruokianne olis kanssa kiva kuulla? Ja koska en ole rasisti, ni olisi kylla kiva kuulla kommentteja lihansyojiltäkin, Esim miksi et ikinä voisi olla kasvissyojä jne?

647

• Guest
(No subject)
« Reply #2 on: July 04, 2003, 15:05:00 pm »
Minä taas heh, Toi oli siis Lemppariruokia? (mitä lie toi lemmari lieneekään...) Mun ehkäpä ehdoton ykkonen on kasvistäytteiset tortillat, jotka laitetaan uuniin, päälle tulinen tomaattikastike ja juustoa, NAM! Voin pyytää reseptin mun kullalta jos loytyy kiinnostuneita? (Kyllä, mun kulta kokkaa mulle, minä en kuulemma osaa, just joo! No eipä ole valittamista näin loppujenlopuksi!)Kokkaako muuten Suomalaiset miehet yleensä? (Ainut jonka mä tunnen on mun oma isä...)

Sasu

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #3 on: July 04, 2003, 15:19:00 pm »
Darkkis, luit ajatukseni!

Minä kun olen ajatellut lopettaa ainakin punaisen lihan syömisen...

Tarkoitukseni oli kysellä asiasta jotain tietäviltä omakohtaisia kokemuksia.  [thumb]  

Täältä löytyy näköjään aiheesta vaikka ja mitä!
http://www.animalia.fi/kasvissyonti/index.html

Toisaalta taas mieleni tekisi lopettaa lihan syönti kokonaan, sillä tuosta punaisen lihan syömisen lopettamisesta on tullut sellainen buumi, että broilerin tuotanto on kasvanut hurjasti.
Broileri-paroilla noissa teho-tuotanto-laitoksissa on nykyään todella huonot oltavat!
Niiden sydän ei kestä hormoneja, joita niille syötetään, jotta ne kasvaisivat nopeammin.
Eikä niillä ole liikkuma-tilaa edes kävelyyn, jolloin ne menettävät kykynsä kävellä kokonaan.
Hyh, Hyh!

Tämä on minulla vasta harkinta-asteella, mutta mikä ettei, koska olen huomannut pihviä syödessäni, että minua ällöttää koko lihan maku!
Miksi sitten syödä sitä?

Sasu

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #4 on: July 04, 2003, 15:21:00 pm »
Samaisesta linkistä löytyy Darkkiksellekin hurja määrä reseptejä!

Sasu

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #5 on: July 04, 2003, 15:28:00 pm »
Jahas...Dark Angel on siis Lakto-ovovegetaristi, eli: ei syö mitään lihaa, mutta käyttää maitotuotteita ja kananmunia.

Eli toi olis se mun juttu, tai sitten ns.osittainen vegetaristi, joka ei syö ns. punaista lihaa, mutta syö kanaa ja kalaa.

647

• Guest
(No subject)
« Reply #6 on: July 04, 2003, 15:28:00 pm »
Sasu, Kiitos tiedoista! Mulla oli sama juttu, en edes pitänyt lihan mausta ja siksi se oli suht helppo jättää pois! Enkä kyllä pyytäiskään niitä jotka sen makua rakastaa niin sitä pois jättämäänkään, ihan niinkuin mulla sitä valtaa olisikaan, mutta kuiteskin...Vaikka en kyllä ymmärrä miten sen mausta voi tykätä. Tsemiä sulle Sasu jos päätät yrittää, kyllä kasvisruoka on hyvin maistuvaa kun sen osaa valmistaa! Eikä pelkkää salaattia kuin jotkut luulee...(vaikka salaattikin on kyllä hyvää)

angelical.

• Full Member
(No subject)
« Reply #7 on: July 04, 2003, 15:33:00 pm »
Pistäpä Tumma Enkeli kasvistortilloiden resepti tuonne NAISTEN JUTUT -osioon, Ruokanurkkaus -topicciin, niin sit niitä täytyy ehdottomasti kokeilla   [Smile]  
Ja kyllä ne suomalaisetkin miehet näyttää kokkaavan (ja ei pelkäästään näytä, vaan osaavat myös). EX-mies teki aina riistaruokia ja nykyinen tekee mitä vaan   [love]

647

• Guest
(No subject)
« Reply #8 on: July 04, 2003, 15:36:00 pm »
Toi ovolakto on kyllä ehdottomasti mun juttu! Rakastan maitotuotteita ja niistä en luopuisi mistään hinnasta! Kananmunasta en erityisesti tykkää, mutta käytän kuitenkin. Koetan joskus harvoin pakottaa itseni syomään kalaa, kun se on niin terveellistä, mutta se on todella vaikeaa!!!!
Itse suosittelisin sitä syomään jos mausta tykkää,
kun muuten menee ruokavalio helposti liian yksipuoliseksi... (Kokemuksen syvällä rintaäänellä)

647

• Guest
(No subject)
« Reply #9 on: July 04, 2003, 15:39:00 pm »
Heips Angelical* laitan reseptin sinne alkuviikosta, Suosittelen lämmollä!
Itse en koskaan ole seurustellut sellaisen Suomalaisen miehen kanssa joka kokkaisi, mutta loistavaa kuulla että heitäkin loytyy!!!

Heljä

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: July 04, 2003, 16:16:00 pm »
Mulla on juuri seitsemäs kasvissyöjävuosi lähdössä käyntiin.

Ensimmäiset kaksi-kolme vuotta söin fiksusti suositusten mukaan myös kalaa ja kanaa, mutta pikkuhiljaa nekin jäivät pois. Välillä olen kokeillut ihan vegaanistakin ruokavaliota, mutta palannut takaisin latkovegetarismiin todettuani ruoka-aineiden syynäämisen liian aikaavieväksi puuhaksi. Uskon tosin, että sekin luonnistuisi rutiinin synnyttyä. Mulla vain ei kärsivällisyys siihen asti riittänyt ja ruokavalio yksipuolistui liikaa.   [Razz]  

Nyt olen yrittänyt n.puolen vuoden ajan pikkuhiljaa palailla kalan ja/tai kanan pariin, mutta eipä ole onnistunut. Tuloksena kalan tai kanan syömisestä on aina vatsakipu. Lisäksi vegaanisempina aikoina mulle kehittyi jonkinasteinen laktoosi-intorelanssi. Itse olen melko laiskaa ruoanlaittotyyppiä, ei kiinnosta kokkaileminen eikä varsinkaan ajan laittaminen siihen. Varsinkin tämän kesän ja kevään aikana on tullut syötyä miten sattuu ja mitä sattuu, ja sen kyllä huomaa niin mielialoistani kuin kehon hyvinvoinnistakin. Juuri tästä syystä olen ajatellut palata hieman helpompien proteiinilähteiden luokse.

Niin ja tosiaan, kasvissyöntini lähti vitsistä 13-vuotiaana. Olin musiikkileirillä, jossa kasvisruoat valmistettiin yksilöllisesti ja lämmöllä toisin kuin ne muut.. Kaverini kanssa saimme hyvän idean uskotella järjestäjille olevamme vegetaristeja. Jouduimme perustelemaan ruokavaliota laveasti niin muille leiriläisille kuin järjestäjillekin, ja pälpättäessäni ummet ja lammet aloin itsekin vihdoin miettimään mitä puhun. Mielestäni siinä kaikessa oli järkeä! Kasvissyöntini siis lähti aatteesta. Nykyään sitä pitää eniten voimissaan tottumus, mutta kyllä ne kettutytön säkenöivät argumentit karvaisista ja suomuisista kavereista löytyvät vieläkin jostain pohjalta kun tarpeeksi kaivelee. En ole koskaan ollut erityinen lihan ystävä, joten sitä ilman eläminen on helppoa. Lihan ystävät eivät usko helposti etten ole koskaan esim. maistanut kebabia.  Ei kyllä harmita yhtään etten tiedä.  [18_crazy]

Heljä

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: July 04, 2003, 16:18:00 pm »
Kasvissyöjä voi syödä kyllä ihan yhtä epäterveellisesti kuin sekasyöjäkin!

647

• Guest
(No subject)
« Reply #12 on: July 04, 2003, 16:30:00 pm »
Hauska kun mainitsit ton Kebabin, minäkään en ole koskaan maistanut sitä! Ja se tuntuu olevan ihan niiden ekojen asioiden joukossa joita lihansyojä kysyy, että etko ikävoi sitä... No en, kun en edes tiedä miltä maistuu! Hassua on mielestäni myos se, ett sitä unohtaa miltä liha maistuu. Kuitenkin soin ensimmäiset 17 vuotta elämästäni lihaa melkeimpä joka päivä ja nyt en edes muista sen makua!

647

• Guest
(No subject)
« Reply #13 on: July 04, 2003, 16:34:00 pm »
Ja se on kyllä outoa kun toiset luulevat että kasvissyonti ei lihota. Tottakai se riippuu vain siita mitä syo ja miten liikkuu. Esim jos en urheilisi lainkaan ja soisin Hesen kasvisaterian joka päivä vaikka pari kertaa, niin, VOILA!
En kyllä tiedä miten yleistä tämä käsitys on, mutta aina silloin tälloin kuulee ihmisten luulevan että kasvissyonti=salaatin syonti.

475

• Guest
(No subject)
« Reply #14 on: July 04, 2003, 16:57:00 pm »
Valitettavasti kasvissyönti voi todella lihottaa, sillä esim. Mummelilla on tapana laittaa uusiin perunoihin jättinokare voita. Samoin keitettyihin porkkanoihin ja kukkakaaliin.