Author Topic: Terveelliset naposteltavat?  (Read 1475 times)

Sagio

• THE MASTER OF BEAUTY
Terveelliset naposteltavat?
« on: November 08, 2002, 08:40:00 am »
Oon mussuttanut hyvillä mielin esim. banaanilastuja ja kuivattuja hedelmiä, mutta nyt kuulin, että banaanilastut paistetaan upporasvassa kuin Macin ranskalaiset ikään ja kuivattuihin hedelmiin lisätään sokeria..  [Frown]  Tietäisikö kukaan noiden ravintosisällöstä, tai osaisitteko neuvoa jotain hyvää sivustoa vastaavista aiheista..?

Sasu

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #1 on: November 08, 2002, 11:53:00 am »
Tuo rasvassa keittäminen on mullekin ihan uutta.
Kyllä mun käsityksen mukaan nuo banaanilastut on vaan kuivatettu ja valeltu hunajalla.
Sama pätee muihinkin kuivattuihin hedelmiin.  [Smile]  

Mutta tässä sinulle ohje, miten voit tehdä itse omat banaanilastusi...  [Embarrassed]  

Kuivatut hunajabanaanit:

6 pientä banaania
hunajaa

Kuori banaanit, leikkaa ohuiksi viipaleiksi ja levitä tarjottimelle. Thaimaassa banaaniviipaleita kuivatetaan viisi päivää auringossa. Suomessa varmempi keino on kuivata ne leivinuunissa 150 asteen lämmössä noin 40 minuuttia. Kasta ne sitten hunajaan ja kuivata vielä 20 minuuttia. Rutikuivat banaanilastut kannattaa säilyttää tiiviissä purkissa.

Mä olen itse kova ananaksen ystävä. Aina säilykepurkillinen ananasta mukana, haarukka ja purkinavaaja.
Vie muuten makeannälän tosi hyvin, eikä sisällä kaloreitakaan paljon...  [Wink]

Cindy

• Junior Member
  • **
(No subject)
« Reply #2 on: November 09, 2002, 00:12:00 am »
Ihanaa, kiitos Sasu vinkistä!Nam kuulosti niin hyvältä ja helpoltakin että meikäläinenkin saattaisi onnistua!Pakko kokeilla pikapuolin! [Razz]

Sinelmä

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: November 08, 2002, 13:24:00 pm »
Olen jostain kuullut että banaanilastut lihottaa...koska niissä on niin paljon energiaa...

ja olen myös kuullut ettei itsessään banaanikaan ole laihuttajan ystävä...  [Roll Eyes]  

en sitten tiedä pitääkö tämä väite paikkansa...?  [Confused]

Sasu

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #4 on: November 08, 2002, 14:03:00 pm »
Jep, kyllähän banaanissa on hurjan paljon kaloreita   [Razz]  

Siksi otinkin tuon ananaksen puheeksi...  [Wink]  

100g banaania:  Energiaa 92 kcal
                Rasvoja  0,4 g

100g ananasta:  Energiaa 50 kcal
                Rasvoja alle 0,1 g

Kaikkihan on tietenkin suhteellista, eli kun maitosuklaassa on 100g:ssa energiaa 536 kcal ja rasvoja 30,0 g, moni pitäisi kyllä sitä lihottavana, eikä suinkaan banaania!  [Wink]  

[blond]

1155

• Guest
(No subject)
« Reply #5 on: November 09, 2002, 16:25:00 pm »
Mutta tuossa kcal laskuissa kannattaa muistaa, että päivän kcal pitää vastata energian tarvetta. Toisin sanoen, jos kulutat (liikut paljon) niin voit huoletta syödä enemmän. Banaani on oikein hyvä vaihtoehto välipalaksi. Banaanlilastujen kcal määrää en tiedä, koska en pidä niistä.  Voihan sitä syödä vaikka VOIPAKETIN päivässä jos liikkuu paljon eikä syö mitään muuta  [Big Grin]
Muistaakseni lakut oli vähiten lihottavia..voi olla että muistelen väärin. Nythän on mandariinit taas edullisissa hinnoissa kaupoissa ja ne on todella hyviä makeannälkään.

SofiaK

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: November 11, 2002, 00:47:00 am »
quote:
Alunperin lähettänyt Sagio:
Oon mussuttanut hyvillä mielin esim. banaanilastuja ja kuivattuja hedelmiä, mutta nyt kuulin, että banaanilastut paistetaan upporasvassa kuin Macin ranskalaiset ikään ja kuivattuihin hedelmiin lisätään sokeria..   [Frown]   Tietäisikö kukaan noiden ravintosisällöstä, tai osaisitteko neuvoa jotain hyvää sivustoa vastaavista aiheista..?

Mulla on Fitness lehdestä leikattu artikkeli jossa on mainittu kaikkien kuivattujen hedelmien ravintoainesisällöt. Ja sen mukaan banaanilastuissa on kaloreita 522kcal/100g eli tosi paljon! Rasvaakin niissä on 31,8g/100g  eli toi rasvassa keittäminen varmaan pitää paikkansa! Sen sijaan kuivatuissa ananaspaloissa on kaloreita 360kcal/100g ja rasvaa vain 0,6g/100g. Joten eipä ole banaanilastut mitään kevyttä naposteltavaa!

Anna Hill

• Full Member
(No subject)
« Reply #7 on: November 10, 2002, 13:03:00 pm »
ANANASSÄILYKKEET???!  [Eek!]  Täynnä piilosokeria!

Mä syön nykyään vaan tuoretta ananasta sillä kuulin 'insider infoo' eräältä maahantuojalta että ananaksia lioitetaan sokeriliemessä (!) ennenku ne purkitetaan siihen ns. omaan mehuunsa! Tämä siitä syystä et ku kaikki ananakset eivät ole makeita vaan osa hieman happaman makuisia sadonkorjuun jälkeen.

Tuore ananas sisältää betakaroteenia, kaliumia, C-vitamiinia, magnesiumia ja kalsiumia ja entsyymejä jotka auttaa elimistöä hajoittamaan/sulattamaan proteiineja. Se neutralisoi myös bakteereja sekä estää tulehduksia vatsalaukussa. Poistaa nesteitä tehokkaasti ja näinollen laskee turvotusta.

Myydäänkö Suomessa 'Rispinos' -nimisiä miniriisikakkuja? Niitä löytyy mm. pizzan ja paprikan makuisina suolaisennnälkään ja vaniljan ja kookoksen makuisina makeannälkään ja kaloreita on muistaakseni vain n. 6 kcal/kpl. Näitä on kiva popsia sipsien ja karkin sijasta vaikka telkkaria tuijoteltaessa.   [thumb]

Aliisa

• Full Member
(No subject)
« Reply #8 on: November 10, 2002, 15:32:00 pm »
Noista lakuista joista valvoja puhui niin yllätyin   [Eek!]   yksi päivä aika kovin kun vertasin laku pussin (tavallisia Panda original lakuja) ja murojen (ihan tavallisia, ei sokerioituja) kaloreita. Laku pusissa oli paljon vähemmän kaloreita mitä muroissa. Esim. lakuissa oli kalorieta 100g kohti 300 kcal kun muroissa taas 385 kcal ja hiilihydraatteja  lakuissa 70g ja muroissa oli 80-85g ja rasvoja ja proteenia en muista mutta enemmän niitä muroissa oli kuin lakuissa. Eli kai sitten voi lakuja silloin tällöin syödä hyvällä omalla tunnolla.  [Roll Eyes]

756

• Guest
(No subject)
« Reply #9 on: November 11, 2002, 22:52:00 pm »
quote:
Alunperin lähettänyt BlondeVenus:

Myydäänkö Suomessa 'Rispinos' -nimisiä miniriisikakkuja?   [thumb]

Myydään! Ovat todella hyviä ja vähäkalorisia!   [thumb]  
Suosittelen!  [Smile]

Niko Palmu

• Full Member
(No subject)
« Reply #10 on: December 19, 2002, 14:01:00 pm »
Banaanilastujen kalorit 481.7/100g ainakin kansanterveyslaitoksen mukaan.

PARAS linkki elintarvikkeista löytyykin mielestäni juuri kansanterveyslaitoksen sivuilta.

http://www.ktl.fi/fineli/

[ 19-12-2002, 14:03: Viestiä on muokannut: Niko Palmu ]

Petra

• Full Member
(No subject)
« Reply #11 on: December 19, 2002, 15:01:00 pm »
Suklaanhimoon erinomainen apu on Options-kaakao. Maksaa vähän enemmän, mutta täyteläisen suklaan makuisessa juomassa on vain 40 kcal annos!   [Cool]  
Löytyy kaupasta.

[ 19-12-2002, 15:02: Viestiä on muokannut: Petra ]

65

• Guest
(No subject)
« Reply #12 on: December 19, 2002, 15:45:00 pm »
quote:
Alunperin lähettänyt Petra:
Suklaanhimoon erinomainen apu on Options-kaakao.

Mikä tää on...tää naisten aina puhuttu suklaahimo ? En ole ikinä kuullut, että jollain miehellä olisi suklaahimo. Mutta se olen kuullut useasti että naisilla on suklaahimo....siinä ei 170 gramman Fasun sininen kauan happane ! Onks tällainen himo naisilla oikeasti olemassa ? Miehillä on kai sit vastapainoksi metsästyshimo !   [thum]   Ei ymmärrä..... ?

Emppu

• Guest
(No subject)
« Reply #13 on: December 19, 2002, 16:02:00 pm »
Usko vaan , mutta tämä on tunteisiin liittyvä seikka!   [Wink]  
Suklaa auttaa lemmensuruihin ja naisillahan on näitä tunteita enemmänkin esim. kerran kuukaudessa, mutta silloin pitäisi kyllä kiertää suklaa kaukaa!   [thum]  
Fazerin sininen on meikän kultsin lempparia ja se kyllä maistuu, jos tarjoan! Siis kyllä maistuu miehillekin suklaati!   [Wink]

65

• Guest
(No subject)
« Reply #14 on: December 19, 2002, 16:45:00 pm »
Siis onkse totta oikeesti...tää kerran kuussa tapahtuva suklaahimo ? Ja monta päivää se kestää ? Onkse nimenomaan suklaahimo...eiks sitä pysty korvaamaan esimerkiksi jäätelöllä ?
Siis tämä on mulle aukkona sivistyksessä.  Eli naisten hormoonitoiminta sanoo että syö Fazeria ! Ei olekaan ollut ihan mikään pilipali äijä tämä Karl Fazer, kun on päässyt näin pitkälle naisen anatomiassa !!!

Ja onhan se Emppu niin, että siis tottakai miehet syö ja tykkää suklaasta, jos sitä vieressä partneri napostelee illat pitkät. Niinhän se koirakin kuolaa vieressä kun perhe istuu ruokapöydässä. Mutta uskon, että useimmiten se on niin, että juuri naiset kantaa ne makeiset kotiin ja miehet sitten napostelee niitä ikäänkuin "seuraksi". Minä en ainakaan muista koska edes olisin kantanut makeisia kotiini....en kyllä käy ikinä kaupassakaan !   [thum]