Heips!
Itse olen myös ollut liian vähäkalorisella ruokavaliolla, ja todennut kropan käyvän säästöliekillä!
Hiljattain olen saanut erittäin hyödyllistä tietoa(nimen omaan faktaa) ravitsemusterapeutiltani. Keskustelin hänen kanssaan kasvokkain reilu viikko sitten. Ja tässäpä neuvoja rasvakudoksen vähentämiseen:
- Päivän kokonaiskalorimäärä ei saa jäädä alle 1200kcal.
- Mikään ruoka-aine ei pitäisi lihottaa yhtään toisia enempää!
- Itselläni päivän rasvojen vähimmäis tarve on 15g ( mukaanluettuna kaikki ruoasta saatavat rasvat)
- Huolehdittava riitävästä proteiinin saannista! Vähintään 1.2/paino-kg. Sama koskee hiilihydraatteja, määrä tosin vähän eri,minulla n. 150-200g/pvä. Mutta ehdoton minimi on 100g hiilihydraatteja päivässä.
Oma proteiinin saantini päivässä, tällähetkellä on n. 2.0-2.2g/paino-kg.
- Pelkästään perusaineenvaihdunta kuluttaa päivässä jo 1200kcal. Sen kulutus voi tietenkin vaihdella henkilöstä riippuen, mutta yleensä vähimmäis kcal. määrä perusaineenvaihdunnalle on tuo 1200kcal.
- Ravitsemusterapeuttini kertoi naisesta, langan laihasta sellaisesta, joka syö pelkkää suklaata 1200-1400kcal. päivässä!!..vitamiini lisällä tietenkin, ja on todellakin langan laiha. Hän ostaa suklaansa jostain tukusta.
Tuollainen ruokavalio EI ole tietenkään missään nimessä suositeltavaa, mutta noin esimerkkinä, että mikään ruoka-aine ei ole sen lihottavampaa!
Tässäpä oli muutama neuvo näin alkuun ainakin!
![[Smile]](smile.gif)