Author Topic: Hiustenhoitovinkkejä  (Read 4048 times)

Miss Nas

• New Face
  • *
Hiustenhoitovinkkejä
« on: July 02, 2002, 13:56:00 pm »
Ajattelin tehdä vielä oman otsikon paljon käsitellylle hiusaiheelle. Eli otsikon alle toivoisin nyt vinkkejä ja konsteja, miten saatte hiuksenne upeaan kuntoon.

Itse olen ahkera hiustenharjaaja. Parhaaksi olen nähnyt harjata hiuksia pesun jälkeen, kun hiukset ovat vielä kosteat, muttei missään nimessä märät.

Omat hiusnaamiot väsäilen aina luonnontuotteista ja  niillä saakin ihan hyvää jälkeä. Tosin eivät tietenkään korvaa laatusarjojen tuotteita.
Banaanin kananmunan sekä rommin(!!) olen havainnut hyväksi kotitekoisissa hiustenelvyttäjissä. Oudolta kai se kuulostanee, mutta passaa kokeilla  [Big Grin]  

--Though I'm not paid I play this game
And I won't stop until I'm done--

475

• Guest
(No subject)
« Reply #1 on: July 02, 2002, 17:06:00 pm »
Olen kuullut kerrottavan että hiusten peseminen oluella tekee niistä tuuheat, mutta en oikein ymmärrä miten se käytännössä tapahtuu. Siitähän jää kauhea haju?

Anna Hill

• Full Member
(No subject)
« Reply #2 on: July 03, 2002, 10:49:00 am »
OLIIVIÖLJY hoitaa ja elvyttää huonokuntoiset hiukset ja antaa kiiltoa... MUTTA tiedän muutaman tapauksen jolloin se ei ole meinannut lähteä hiuksista väkisinkään usean pesun jälkeen. Kampaajatuttavani aikoi tehdä värikäsittelyn asiakkaalleen (joka oli käyttänyt oliiviöljyä 'hoitoaineena') ja öljy oli jämähtänyt hiuksiin oikein kunnolla ja punertava väri ei meinannut tarttua millään vaikka hiukset oli pesty noin 5 kertaa ennen käsittelyä! Eräs toinen asiakas halusi platinanvaaleat raidat kuten aikaisemmminkin mutta kotona tehtyjen oliiviöljykäsittelyiden jälkeen raidoista tulikin kananpojankeltaiset sillä öljy hylki vaalennusainetta! Voin kuvitella että oliiviöljy soveltuu paremmin tummaan ja paksuun lettiin koska sen käyttö hiuksissa on suosituinta maissa kuten Espanja, Italia, Kreikka jne. Oliiviöljy on muuten Catherine Zeta-Jonesin pitkien, kiiltävien hiusten salaisuus.

(Itse en ole kokeillut oliiviöljyä hiuksiin mutta kun sitä laittaa muutaman lusikallisen kylpyveteen niin vartalon ihosta tulee taivaallisen pehmeä!)   [Wink]  

Olen kuullut että vaaleista hiuksista (etenkin vaalennetuista) saa pois kaikki ei-toivotut viher/kelta-sävyt levittämällä niihin pesun jälkeen KETSUPPIA joka annetaan vaikuttaa muutaman minuutin ajan ja tämän jälkeen huuhdellaan pois.

Joten siitä vaan markettiin hamstraamaan oliiviöljyä ja ketsuppia!   [Smile]

[ 03-07-2002, 10:50: Viestiä on muokannut: BlondeVenus ]

Henu

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: March 08, 2004, 13:11:00 pm »
1. Älä kampaa hiuksiasi märkänä.
2. Anna hiusten kuivua rauhassa suihkun jälkeen.  Älä kuivaa edes pyyhkeellä. Kiedo hiukset vain hyvälaatuiseen, pehmoiseen pyyhkeeseen.
3. Vältä kuivattamasta hiuksiasi kihartimilla ym.
4. Kampaa hiukset osio osiolta, aloittaen latvoista. Älä revi väkisin takkuja auki.
5. Tasaa hiukset joka toinen kuukausi.
6. Voit laittaa hieman hoitoainetta myös ennen shampoota.
7. Suojaa hiukset auringon oton aikana.
8. Syö tarpeeksi e-vitamiinia.
9. Hiukset letille yön ajaksi.
10. Syvähoida hiuksesi ainakin kerran kuukaudessa oliiviöljyllä. (Anna vaikuttaa n.15 min. Huuhtele lämpimällä vedellä. Voit lisätä hieman shampoota.)
11. Juo paljon vettä.  
12. Käytä vain laadukasta hoitoainetta ja shampoota, joissa on oikea pH. (Hoitoaine 4.0-4.7, shampoo 5.0-6.0)
13. Mitä pidemmät hiukset, sitä vahvemmat juuret.
14. Käytä vain vähän shampoota. Jos se alkaa vaahdota, tiedät laittaneesi sitä liikaa. Levitä sitä ensin käsiisi, ja sitten päänahkaan. Älä levitä shampoota hiuslatvoihin.
15. Muista huuhdella lopuksi hiukset vielä viileällä vedellä.
16. Jos olet levoton nukkuja, ja pyörit paljon, käytä satiinista tyynynpäällistä.
17. Syö terveellisesti, liiku paljon, nuku hyvin, älä tupakoi. Stressi on pahaksi hiuksille.  
       [beauty]

mursu

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: March 08, 2004, 22:50:00 pm »
Rommia,?, njam...Minäkin olen kuullut tuon Olutjutun. En kyllä ole kokeillut. Oluen tuoksen pitäisi kuulemma haihtua vähän ajan päästä hiusten kuivuessa. Samoin nokkosesta olen kuullut juttua, tuo kiiltoa hiuksiin. Ja majoneesi.  [Eek!]  Eli ei muuta kuin keittiön ruoka-aineet vuorotellen päähän.  [Big Grin]  

Kannattaa käyttää suoria hiuksia, sillä ne kiiltävät enemmän ja ovat hyväkuntoisemman näköiset. Kun hiukset ovat suorana massana, valo heijastuu niistä parhaiten. Lisäksi päännahan rasvat ja lisätyt rasvat tuntuvat toimivan paremmin. Kiharina (varsinkin kuivat) hiukset "lentelevät" helpommin. No, riippuu tietty hiustyypistä.

Riikka81

• Full Member
(No subject)
« Reply #5 on: March 10, 2004, 20:29:00 pm »
Minusta nuo Henun ohjeet olivat hyvät. Itse voin ainakin allekirjoittaa suurimman osan noista ohjeista.

Harvemmin valitettavasti itse ehdin kauheasti panostaa hiustenhoitoon muuten kun hyvällä shampoolla ja hoitoaineella. Olen vihdoin löytänyt aivan loistavat tuotteet enkä näitä aio vaihtaa heti pois!   [love]

1751

• Guest
(No subject)
« Reply #6 on: March 11, 2004, 10:10:00 am »
Oma suosikkini! - ehdottomasti haudehoito saunan lämmössä...MUTTA, pitää muistaa laittaa pyyhe hiusten suojaksi. Nimittäin jopa kuiva tukka saunassa on parempi vaihtoehto kuin suojaamaton märkä hius, sillä märkä suojaamaton hius menettää kuumuudessa kosteuttaan. Hiukset voivat menettää värinsä ja oheta! Niin - ja viimeistelytuotteita kuten esim lakkaa käytettynä, hiukset on syytä pestä ennen saunaa, jotta aineet voivat jopa "hitsaantua" kuivaan hiukseen kosteankin saunan lämmössä. Eli, lyhyesti; kastele, shampoo ja hoitoaine + kostetettu pyyhe päähäsi - voit saunotella ja rentoutua hiuksinesi!

Sugar

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: March 11, 2004, 14:20:00 pm »
Hmm... Onkohan hiukset letillä nukkuminen sittenkään hyvä juttu? Musta ainakin tuntuu, että katkeilevat yön aikana letillä ollessaan. Meikäläinen ainakin pyörii niin paljon sängyssä, että letti on aamulla erittäin nuhjaantuneen näköinen ja varmaankaan ei hyvää tee hennoille hiuksilleni...   [Confused]

1751

• Guest
(No subject)
« Reply #8 on: March 11, 2004, 14:46:00 pm »
Hmm..itseasiassa... hius on pidempi märkänä ja jos se on märkänä letitetty...kun se kuivuu - se käsittääkseni vetäytyy normi pituuteensa ja saattaa katkeilla, kun se on ns. jumissa letissä...itse nimittäin olen huomannut käytännössä saman!

Eeva

• Full Member
(No subject)
« Reply #9 on: March 12, 2004, 13:59:00 pm »
Ketsuppia??   [Eek!]  
Itse käytän suht usein hopeashamppoota, että saan keltaisuutta pois. Onko kukaan kokeillut ketsuppia? Kuulostaa aika... jännältä   [Roll Eyes]

Henu

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: March 12, 2004, 17:12:00 pm »
Riikka, minkälaista shampoota ja hoitoainetta käytät?

Iina

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #11 on: March 13, 2004, 17:24:00 pm »
Olen koittanut kananmunaa ja siitä tulee ihan hyvä kiilto.

Minulla on vähän erikäsityksiä noista joistakin ohjeista. En nyt "korjaa" kenenekään sanomisia, mutta kerron miten minä niitä olen kuullut. Eri hoito-ohjeet johtunee myös siitä, että hiuksia ja päänahkoja on erilaisia.

1.Pitkät hiukset pitäisi niskasta kuivata kuivaajalla. Pitkään märkä, sumpussa oleva niskatukka kerää bakteereita

2.kuivat hiukset letillä on ikäänkuin nipussa, jolloin ne eivät katkeile niin helposti kuin irtonaisina. Nauhalla on parasta solmia.

3. Päänahka vaikuttaa hiusten kuntoon, sillä jos hiuskraaterit ovat tukossa, hius ei pääse vapaasti kasvamaan ja juuret hengittämään.

4. kostutettuun päänahkaan vähän shamboota, annetaan vaikuttaa ja huuhdellaan hyvin. Sen jälkeen vaahtova pesu koko hiusmassaan. (riippuu shamboosta)

5. saunassa kostea hius on parempi, koska haihtuminen alentaa lämpötilaa. Pinnalta haihtuu vettä, joten hiusten oma kosteus ei kuivu. Parasta on kuitenkin suojata kostealla pyyhkeellä.

Tämmöstä...

Amentes

• Full Member
(No subject)
« Reply #12 on: March 14, 2004, 12:51:00 pm »
Shampoo päänahkaan, hoitoaine latvoihin.

Varsinkaan pitkää hiusta ei tulisi vaahdotella koko pituudelta shampoossa. Hius on latvasta 'laho' ja ajan kuluttuma, joten päänahasta huuhdeltu shampoo riittää hiusten pesuksi.
Hoitoaineet ylläpitävät latvojen kuntoa. Päänahkaan on turha balsamia pistää, sillä uusi hius on terve, eikä hoitavia ainesosia sinne ole syytä laittaa -riittää että pitää päänahan puhtaana ja terveenä. Vastaavanlaisesti ihon hoidossa ei nuoren ihoon tulisi elvyttäviä hoitoja tehdä, sillä vanhammalla iällä elvyttävistä ei välttämättä ole enää apua.
A good nightmare comes so rarely
-while ordinary dreams are so easy to find

Iina

• V.I.P. MEMBER
(No subject)
« Reply #13 on: March 14, 2004, 15:10:00 pm »
Muuten olen samaa mieltä Amenteksen kanssa, mutta en sanoisi asioita ihan noin yksikantaan.
Minä sain kampaajalta hoitoohjeeksi nimenomaan laittaa shamboon päänahkaan, pestä pois ja uusia se niin, että vaahtoaa, mutta ei hieroa latvoja vaan päänahkaa, hellästi. Hoitoaine piti laittaa vain latvoihin.
Kuitenkin miesystäväni piti laittaa hoitoainetta myös päänahkaan! Eli tässä se ero.

Jotkin aineet käyttäytyvät eritavoin ja ihmisillä on erilainen iho.

Tuosta vaahtoamisesta tuskin on haittaa, sillä eri pesuaineilla sekin on erilaista. Yleensä vaahtoa tulee enemmän, mitä puhtaampi hius on tai mitä enemmän ainetta laittaa.

Henu

• New Face
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: April 12, 2004, 14:40:00 pm »
[director]   Nyt kaipaisin Lapushkalta
hiustenhoitovinkkejä. Miten ihmeessä sä oot
saanut niin upeat ja pitkät hiukset?   [love]  
Onko kaikki ihan omaa hiusta?