Minulla on paljon kokemusta sekä kuitu- että aitojen hiusten pidennyksistä.
Kokemukseni mukaan pk-seudulta ei saa periaatteessa hyvää pidennystä alle 3000mk.
Ensimmäiset pidennykseni olivat Great Lengths- aitohiuspidennyksiä. Sellainen kestää n.5-6kk, hinta vaihtelee 4000- 15000mk välillä riippuen pituudesta, paksuudesta yms. Hiuslaatu on erittäin hyvä. Se on värjättyä intialaista hiusta, tosi vahvaa ja kestää käsittelyt. Sitä voi permanentata, värjätä, kihartaa jne. Varsinkin jos haluaa pientä kiharaa, Great Lengths on erittäin hyvä vaihtoehto, koska kuitua ei voi permanentata. Tosin jotkut tekevät pidennyksiä valmiiksi permanentatuista hiuksista, mutta niitä minulla ei ole ollut.
Great Lengths myös kihartuu helposti, koska se on aitoa hiusta. Jo ensimmäisen pesukerran jälkeen se kihartuu itsestään loivasti, jos sellaisesta tykkää.
Haittapuolena aidoissa hiuksissa on hinta. Varsinkin jos haluaa tosi pitkän tukan, hinta voi nousta pilviin. Mulla oli yksi Great Lenths- pidennys, joka oli 55cm pitkä, 200- osiota ja vielä permanentti päälle. Hinta oli kokonaisuudessaan 8000mk. Jos haluaa 60-70cm pitkän, hinnasta voi tulla jopa 10000-12000mk.
Great Lengths on hyvä vaihtoehto, jos haluaa sen tavallisen pituuden 45cm ja n. 150 osiota. Tulos on erittäin luonnollinen. Se on ihan täysin kuin oma tukka! Hinta on n.4000mk.
Kuiduista mulla on sekä kauhukokemuksia, että ihan positiivisia.
Riippuu tosi paljon siitä, että missä sen pidennyksen ottaa. Dimora myy kuidusta tehtyjä hiusnauhoja, joista kampaajat tekevät lettipidennyksiä. Hiukset näyttävät alussa upeilta, mutta kestävät hyvänä n.kuukauden. Hinnaksi tulee n.3500mk. Jostain syystä ne Dimoran hiukset eivät kestä yhtään mitään käsittelyjä. Jo yhdestä pesukerrasta pidennys muuttuu huomattavasti. Kuukauden sisällä tukasta tulee kova ja kiilloton hamppu. Karmea kokemus! Rahat menivät periaatteessa ihan hukkaan. Dimoran hiuslisäkkeet (ponnarit yms.) sen sijaan ovat mielestäni hyviä, vaikka vähän ylihinnoiteltuja. Eestin laivoilla myydään huomattavasti edullisempia hiuslisäkkeitä.
En pitänyt yhtään lettipidennyksistä. Letit tuntuvat isoilta muhkuroilta päässä, päänahka ei saa hengittää riittävästi ja hiusten pesu on hankalampaa. Ns. connect- systeemi on ehdottomasti parempi. Eli hiuksiin kiinnitetään pieniä osioita.
Mielestäni hyviä kuitupidennyksiä tekee ainakin kampaamo Space Eerikinkadulla. Tällä hetkellä minulla on 70cm pitkä kuitupidennys ja olen saanut siitä vain kehuja. Se ei käytännössä ole eronnut mitenkään aidosta hiuksesta. Ratkaisevin ero oli hinta. Hiukseni ovat myös erittäin paksut. Tämä pidennys oli 4000mk, johon kuului värjäys. Tämä kuitulaatu vaikuttaa erittäin hyvältä. Pesu ei mitenkään muuttanut sitä ja se käyttäytyy hyvin samoin kuin aidot hiukset. Kiharat eivät pysy niin kauaa,kuin ne pysyisivat aidoissa. Aidot hiukset ovat myös hieman pehmeämmät. Mutta en ole huomannut mitään niin ratkaisevaa eroa, miksi aidosta pitäisi maksaa huomattavasti enemmän.
Great Lengths- pidennyksen pesuun suositellaan ihan omat tuotteensa. Sen sijaan kuitupidennykselle ei ole olemassa mitään tiettyjä tuotteita, mutta yleinsä suositellaan silikonia sisältäviä shampoita ja hoito-aineita.
Hoito-aineen pitäisi olla mahdol. selvittävä ja pehmentävä.
Mielestäni on myös huijausta sanoa, ettei pidennys vahingoittaisi omaa tukkaa mitenkään. Kaikki hiustenpidennykset kuluttavat omaa tukkaa, jotkut vielä enemmän. Minulla omat hiukset haurastuivat huomattavasti, varsinkin latvat ovat kärsineet. Omaa tukkaa piti leikata pidennyksen jälkeen, koska se oli niin kulunut. Omat hiukset myös katkeilevat pidennyksen myötä. No jaa, ei pidennys kuitenkaan niin paljon pilannut omaa tukkaa, ettei sitä olisi kannattanut ottaa. Suomalainen hiuslaatu on sellainen, että pitkänäkin se näyttää erilaiselta, kuin pidennys. Monilla suomalaisilla, joilla on oma pitkä tukka, se on jotenkin helposti päätä nuoleva, roikkuva ja suhteellisen ohut. Pidennyksellä saa helposti " Miss Venezuela"- tyyppisen tukan! Olen kyllä tykännyt. Haittapuolena se, että tähän jää helposti koukkuun!